Sunday, February 28, 2010

B.a.n.a.n.a

Kaum wanita DINASIHATI memakan sebiji pisang sehari di awal pagi untuk mencegah kanser, Dan ubat yang paling mujarab ialah meminum air masak sebaik sahaja bangun dari tidur.

Kos perubatan yang dapat dijimatkan:

Sebiji pisang (20sen) x 30hari = RM6.00 sebulan.Kos makan pisang setahun RM6.00 x 12 bulan= RM 72.00Kos makan pisang sepanjang hayat umur 60 tahun = RM 72.00 x 60 tahun= RM 4320.00 saja.

Kos perubatan Kimoterapi yang dapat dijimatkan sekali rawatan x 8Cycle =RM 40,000. 00 kos paling murah. Satu cycle je RM 5000.00 . cancer menyerang semula jika kita tidak menjaga pemakanan dan kesihatan kita.

Begitu hebatnya sebiji PISANG. lepas ni jgn ada yg pandang rendah pd buah yg satu ni....

Oh Bulan...

Malam bulan mengambang...Subhanallah

rindu,
bila aku rindu padanya,
aku merenung bulan mengambang,
tanda aku rindu padanya.

rindu,
kala aku rindu padaNya,
aku berdoa padaNya,
aku menyembah padaNya,
tanda aku insaf padaNya.

Hari minggu

Tengahari ni kami 3 beranak jamu mee kari udang. Semlam beli udang kat Carefour. Ada plak telur puyuh Paklang Amin bw minggu lepas dr sekolahnya di Chenor...waaa menyelerakan... abih la sebungkus mee tu kami 3 beranak sapu smpi...... eeeerrrk...... alhamdulillah, kenyang pewot.
Sambil melayan perut yg kenyang nih...lawat blog2 resepi ...jumpa resepi Satay Goreng oleh Hana...nampak bes jer...copy & tempek la kat sini nti hb balik boleh buat....
Bahan-bahan
•1 kilo daging kambing/lembu/ayam - cuci dan tos, dipotong nipis dan kecil.
•150 g gula pasir
•100 g gula merah
•100 g madu, 2 sk garam
•Bahan berikut hendaklah dikisar tapi jgn terlalu halus :-
•3 sb ketumbar biji - sangar
•2 sk jintan halus - sangar
•1 sb lada sulah biji
•6 ulas bawang putih
•1/2 jari halia
•2 hiris lengkuas
•4 batang serai - hiris
•1/2 jari kunyit hidup
Cara-cara
1.Gaulkan bahan2 kisar pd daging bersama gula,garam dan madu hingga rata dan perap 1 jam atau boleh disimpan dlm petisejuk semalaman.
2.Panaskan minyak secukupnya dan goreng daging hingga empuk.Masukkan 1/2 senduk lagi minyak dan goreng lagi hingga kering(saya biarkan naik minyak dan basah2 sedikit).
3.Hidangkan dgn kuah,timun,ketupat dan bawang
~ Resepi Hana

Pimpinlah Isterimu Dengan Adil

Jangankan lelaki biasa,nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.
Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.

Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.
Untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,
Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.
Didiklah mereka dengan panduan darinya.
Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar.
Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita.
Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu.
Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya...
Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..
Ia bukan diskriminasi Allah...sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah...

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya. ..
Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan. ..
Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus...
Bahkan akan semakin membengkok.. .
Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya...

Bila wanita menjadi derhaka...pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara....
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata. ..
Tapi binalah kepimpinan.. .
Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya...
Jinakkan diri kepada allah...
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu.. .
Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'
Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah

Wallahua'lam. .

Bougainvillea

bunga kertas ada macam2 warna dan menarik sebenarnya siap boleh buat bonsai lagi...tp bunga kertas kat rumahku tak berapa nk cantik...cam hidup segan mati tak mau jer...huuuu

Derita Syafia


Pendarahan otak; Cedera parah di perut, ginjal; Luka, lebam seluruh badan

KUALA LUMPUR: Bedah siasat ke atas mayat kanak-kanak perempuan berusia tiga tahun yang mati dipercayai didera teman lelaki ibunya kelmarin, mendapati berlaku pendarahan otak, kecederaan parah di perut dan sekeliling buah pinggang akibat hentakan kuat di kepala dan abdomen mangsa. Selain itu, bedah siasat terhadap Syafia Humairah Sahari di Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB), Hulu Selangor yang mengambil masa kira-kira tiga jam mulai 10.30 pagi, juga menemui kesan luka dan lebam seluruh badan, selain kesan penderaan lampau.
Ini keratan akhbar yg kubaca melalui berita harian online. Tersangat menyayat hati. Mengapalah manusia sanggup bersifat kebinatangan tergamak mendera anak sehingga mati. Mana hilangnya sifat kemanusiaan? Mana perginya belas kasihan? Mana kasih dan sayang? kejam kejam....lihatlah dunia........!!!!

Saturday, February 27, 2010

Weekend tnpa hb lg...




sedapnyer aiskrim McD




waaa...kusyuk sungguh study kat KFC





eQa @ Popular, aik sapa plak kat bwh meja tuh...baca buku free ek...?

Sarapan tanpa hb

Pagi ni sarapan kat rumah jer. Biasanya hujung minggu santai kat kedai ngan hb. Sempat buat nasi goreng dan keropok kaler2, choc cake tuh dh seminggu dok dlm fridge... Cam besa, si comel ku ini jd model untuk laman blogku...

keropok kaler makan ngan nasi goreng, sedap jugak...
ni choc cake hb beli minggu lepas, dh beku dlm fridge... hukhukhuk...aku batuk lagi, kenalah makan ubat2 nih, Dr nasihat minum air suam banyak2..Mak suh minum madu ngan limau nipis, hb suh mkn nenas...

Friday, February 26, 2010

Lunch harini

Menu tengahari ni, ikan patin masak tempoyak + terung telunjuk dan sotong goreng kicap, heeeee.... simple jer tp sodap....
eqa meratah lauk jer...

eQa swimming

harini cuti tp hb tak balik, eQa takde aktiviti, boring jer... so eQa swimming sorang2 laaa. Nk main pun takde kawan...

Doa buat hubby

"Ya Allah, kami memohon kepadaMu kebaikan sama ada yang kami telah tahu atau yang belum kami ketahui, kurniakan kami nikmat dan rahmat yang berpanjangan, tubuh badan yang sihat, akal fikiran yang sejahtera, semangat yang membara bagi mempertingkatkan kualiti kerja. Ya Allah ya Tuhan Kami Hanya engkaulah yang menghilangkan kesedihan
Engkaulah yang Maha Menyembuhkan Tidak ada yang mampu menyembuhkan Kecuali hanya Engkau yang menyembuhkan Sembuh tanpa terasa sakit”

Ya Allah Ya Tuhanku aku bermohon agar hb cepat sembuh dan di bawah peliharaanMu selalu... amiiiin

Thursday, February 25, 2010

Takdir Dan Waktu

http://www.youtube.com/watch?v=vFhiGDfD0R0

Tidak kutahu mengapakah
Sepinya melanda hatiku
Dan bukannya kemahuanku
Datangnya sendiri

Tidak kutahu mengapakah
Pilunya dipinggir hatiku
Dan kucuba untuk mengusir
Tapi tak berdaya

Lalu terbuka gerbang hatiku
Menyambut rindu datang bertemu
Aku gelisah

Kini rinduku menjemput cinta
Yang ditakdirkan denganmu sayang
Bukan pintaku atau mahumu
Semuanya suratanNya

Tapi mengapakah kau sekadar waktu
Cinta yang datang cepat berlalu
Pergimu sayang bersama cinta
Tercalar pedih di dalam dada
Aku tersiksa

Aku terdiam kaku menahan
Bisanya menikam kalbuku
Separuh nyawa ku pandang wajah
Di depan kaca

Tutup kembali gerbang hatiku
Tidak bermaya langkah kakiku
Di saat ini

Tidak kusangka jadi begini
Terpisah jua kita akhirnya
Aku sendiri tidak mengerti
Sungguh pilu di hatiku

Untuk melepaskanmu demi kerana
Ku masih sayang, sayang padamu
Terbangkit resah di dalam kalbu
Terhimpun rindu (sayang)
(Luka cintaku)

Wednesday, February 24, 2010

Maulidur Rasul

Allah s.w.t berfirman dalam surah al-Ahzab ayat 56:
Al-Ahzab 33:56. Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi Segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); Wahai orang-orang Yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta Ucapkanlah salam sejahtera Dengan penghormatan Yang sepenuhnya.

Dalam surah Saba’ ayat 28 Allah berfirman:

Saba 34:28. Dan tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai Rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman), dan pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu).

Menu malas

malas nyer nk memasak mlm nih, letih laa program kat Vistana td pkl 5 baru selesai... mlm ni cincai jer la...wat sup ala2 soto+soon n makan dengan nasi impit yg masih panas n kicap pedas...ummmmph walla...yummy!!

Seminar Gabem @ Vistana

Beg seminar
Ucaptama
Peserta
Pemamer
Pendaftaran
YB Dato' Ishak
Amboii...Mas ngan Cik Hussin, romantik gitu...
Rusja ngan brooch nyer...
Usahawan SDSI ~ Produk dr Pekan
Majlis Penyampaian Watikah Perlantikan
Menu breakfast
pagi2 makan kek?
"Saya nk buat kemeja, tolng carikan design yg sesuai utk saya", Dato' Shariff
Sweet Hanis, 'org kuat' Gabem
Kak Long Raub, toke Restoran Nasi Kebuli pun ada...

Monday, February 22, 2010

Banyak mende nak dibuat, tapi…


Banyaknya bende nak dibuat, tapi tak tahu mana dulu nak dibuat. cuit sana sket cuit sini sket... tp tak siap2 jugak....nk cari peserta seminar lagi....Adussss.. Bos pula minta wakil dia g meeting..... Bagaimana ni? aaaaaarghh..... toloooooongggggg