Sunday, July 31, 2011

1 Ramadhan 1432H

Salam Ramadhan buat semua umat Islam di mana jua berada...

Daripada Abu Hurairah r.a., sabda Rasulullah s.a.w. “Siapa yang berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan mengharap redha Allah , akan diampuni dosa-dosanya yang terdahulu.”
[Hadith riwayat Al-Bukhari, ]

Dan beberapa ingatan Ramadhan dari teman2 yg sempat dititipkan di sini...



dari AlongRoz





dari my dear K.Nor



dari Kak Jee cayang






dan dr Mas





mohon ampun & maaf atas segala kesilapan dan keterlanjuran...
sayang you all ...  


Mini piza

Salam semua... alangkah nyamannya cuaca di pagi hari minggu ini... pagi yg cerah dengan tiupan angin sepoi2 bahasa.... sesekali tersentuh di sudut hati terkenang kampong halaman.... apa khabar agaknya mereka di sana?

Pagi ini sarapan mini piza .... ala2 western gitu... sebenarnya piza ini akak buat semalam untuk anak bujang yg duduk di asrama... akak terlihat roti mayonis dari  nieza nun di finland  tu dan roti heart shape k.nor  ... ermm tergoda dan terus buat... terima kasih kepada para penyumbang resipi ini dan minta halal yer kongsikan resipinya di sini pula...

MINI PIZA gee-hut
resipi : K.Nor@SecubitGaram
rujukan : nieza

380gm tepung high protein (tpg roti)
3 sudu besar susu tepung
80gm gula castor
3 sudu kecil yis segera
1 bj telur A ~ dikocok sket dgn garfu
100ml air
100gm water roux*
1/2 sudu kecil garam
30gm butter
30gm shortening (akak tak letak)

Masukkan bahan air, telur dan water roux ke dalam bread maker (BM) dan lepas tu masukkan bahan2 kering spt tepung dan susu tepung. Letakkan gula dan yis di satu penjuru manakala garam di penjuru yg lain.
Tekan suis on pd BM dan setkan pd mode dough.
Tekan start dan biarkan ia menguli utk seketika.
Bila dah membentuk sebiji doh boleh la dimasukkan butter dan shortening.
Biarkan sehingga proses menguli selesai.
Biarkan ia naik hingga 2x ganda atau BM berbunyi menandakan proses sudah tamat.
Boleh la dibentukkan doh td mengikut citarasa anda.
#kalau nak doh yg lebih lembut dan gebu boleh la diulang proses menguli tu sekali lagi.

Water Roux : (menggunakan kaedah 1:5 .. 1 utk tepung, 5 utk air.. )
30gm tepung gandum
150ml air

Masukkan dlm kuali/pan dan panaskan dgn api sederhana.
Hendaklah sentiasa dikacau supaya tak berketul.
Kacau hingga pekat dan padamkan api ( dlm 2 minit jer)
Bila sejuk masukkan dlm bekas bertutup dan simpan dlm peti ais sehingga nak digunakan.
Keluarkan dr peti ais, biarkan hingga pd suhu bilik baru lah digunakan.

INTI (Dari Turkish Pide)
(akak gunakan inti lebihan dr sandwich goreng...heee)

Bahan Inti pide:
250 g daging cincang
250 g cheese mozarella, dipotong nipis
150 g cheese cheddar, dipotong dadu
2 biji tomato, dipotong dadu
1 biji bawang dipotong dadu
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
1/2 sudu teh serbuk cayenne
1/2 sudu teh serbuk hot cajun
1 sudu besar minyak zaitun
3 biji telur
daun sup secukupnya, dipotong halus
garam secukup rasa, serbuk perasa jika suka

yummy..!!

Saturday, July 30, 2011

Kacang peas berudang

Assalamuaalaikum... yuhuuu!! ada orang di sana...? senyap aje hari ini... oww... barangkali sibuk mengemas rumah maklum lah esok lusa sudah mula berpuasa... ada juga yg bershopping yea.... baguslah tu awal2 sudah buat persiapan hari raya, tidaklah kelam kabut nanti....

Akak tak ke mana2, duduk di rumah sambil membelek2 buku sekolah si eQa dan sambil tu sempat menggodek roti mayonis untuk Along di asrama... Incik hb minta buatkan kuih untuk gotong royong di surau pagi esok... nak buat kuih apa yer...? cer bagi k.gee idea sikit...

Apapon jom kita tengok resipi kacang peas berudang menu makan malam semalam... ringkas sahaja...

Kacang Peas Berudang

50 gm kacang peas
10 ekor udang hidup
2 ulas bawang putih - tumbuk kasar
1 biji bawang besar  - tumbuk kasar
1 biji cili merah - tumbuk kasar
1 sudu sos tiram
Garam
Minyak

Panaskan kuali dan tumis bahan2 yang ditumbuk kasar hingga naik baunya.  Masukkan udang dan kacang peas dan gaul rata.  Tambahkan sos tiram dan garam.  Godek2 sekejap dan bolehlah diangkat dan hidangkan.

Friday, July 29, 2011

Sandwich goreng

Salam Jumaat semua... setapak lagi menghampiri gerbang Ramadhan al mubarak... Insyaallah... marilah kita berdoa semoga Allah berikan kita kesihatan fizikal dan rohani yg baik agar dapat kita menunaikan ibadah puasa dan amalan2 di bulan yg penuh baraqah ini dengan lebih baik dari tahun2 sebelumnya....mudah2an 

Apa hidangan di pagi Jumaat ni yer...? Akak sempat sediakan sandwich goreng untuk incik hb yg duduk sorang2 di rumah tu... asalnya berhajat nk buat baked sandwich tp apakan daya pagi ini kelam kabut sikit tak sempat nak membaking... so roti gardenia yg hampir2 nk luput tarikh tu akak goreng aje dengan berintikan daging perisa piza.... waaahhhhhh.... sedapp....

Cara nak sediakan inti daging perisa piza ~ daging kisar Ramly burger, bawang putih, bawang besar, cili merah dan sos piza.   Tumiskan dan masak hingga agak kering.  Sos piza memang sentiasa ada dalam stok sebab anak2 suka piza... nak buat sos tu akak gunakan tomato puree jenama Leegos dan campurkn dengan rempah piza.


Sandwich Goreng

5 keping roti gardeia (potong tepinya)
Inti daging
Telor
Serbuk roti
Minyak

Sudukan inti ke atas roti, lipat, celup telur dan kemudian lumurkan dengan serbuk roti dan gorenglah hingga kekuningan.  Angkat dan toskan.  Hidangkan bersama sos cili dan mayonis....

Thursday, July 28, 2011

Majlis Tahlil & sambut Ramadhan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan 

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...
Ku tempuh jua

Salam Ramadhan kepada semua umat Islam di mana jua berada...

Simple kueteow

Salam pagi Khamis semua... sihat dan gembira selalu hendaknya terutama di ambang Ramadhan ini.... di mana2 pon sudah terasa bahang Ramadhan kan... jangan lupa yer buah tamar yg baraqah untuk berbuka puasa nanti....  
Ok lah... hari ini kisah di corat coret menu simple saja... kueteow goreng... menu makan malam bersama incik hb... heee romantis gitu... ahai...jangan jeles arrr....

Resipi biasa2 saja... kalau sudi jom tengok resipinya yer...

KUETEOW GORENG

200 gm kueteow
5 ekor udang hidup
2 biji cilipadi - tumbuk
3 ulas bawang putih - tumbuk
2 ulas bawang merah - tumbuk
2 sudu sos tiram
2 sudu kicap manis
Air & Garam

Tumis bawang putih, bawang merah dan cili padi yg ditumbuk hingga naik bau.  Masukkan udang, sos tiram, kicap manis, garam dan kacau rata.  Akhir sekali masukkan kueteow dan sedikit air. Kacau rata dan angkat.  Simple kan... heee

Wednesday, July 27, 2011

Puding keju ala k.nor

Salam semua...  makan puding pepagi ni boleh ke...? ahai....hari ni akak buat puding keju.... mestilah... takmo ketinggalan tau.... kan dah ramai yg buat puding sedap nih... cantek2 belaka dengan rupa dan gaya memasing... bravo...bravo... memang best !! terima kasih kepada penyumbang resipi puding sedap ni...  ermmmm...yummy!! dan pagi ini ada pulak yg colling2 nak tempah untuk jamuan raya nanti...ahai..... kisah benar ke ni?? 

Semalam masa melawat rumah baru k.nor tu, terpandang puding keju (lapis coklat) dihidang untuk tetamu yg bertandang ...wah!! solid molid pudingmu itu...memang k.nor pakar puding la.... caya lu!! ops... tumpang semangkok yer k.nor nk cedok idea puding tu bawa ke sini pulak yer... halal yer... heeeee


PUDING KEJU

resipi : AlongRoz
sumber : K.Nor@SecubitGaram

BAHAN2:

13g Serbuk Agar-Agar
1 liter Air
120g Gula
3 biji Telur
120-150g Biskut Cheese - blend halus
1 sb Tepung Kastad
400ml Susu Cair
200g Susu Pekat ~ utk 1/2 adunan k.nor letak 2 sudu besar jer
50g Mentega

CARA2:

1. Masak serbuk agar2 dgn air sehingga hancur. Kacau selalu. Masukkan gula & kacau sehingga sebati.
2. Pukul telur sehingga rata & campurkan biskut & tpg kastad. Masukkan susu & kacau sebati.  Tuangkan ke dlm adunan agar2 tadi & tutup api apabila mendidih.  Masukkan mentega sehingga sebati.
3. Tuang ke dlm tin/acuan & biarkan sejuk di suhu bilik.

Sejukkan sebelum di hidangkan.

* Utk bahan telur, biskut, susu cair, susu pekat dan tepung kastard.. K.Nor blend semua sekali dlm blender.

Bila dah tuang ke dlm adunan agar, adunan akan jd pekat dan hendaklah sentiasa dikacau hingga mendidih. Pastu padamkan api dan biarkan sebentar (sejuk sket), baru lah dituang dlm mould (kacau dulu hingga sebati sebelum menuang)
 
* Untuk lapisan coklat tu, akak tambahkan 1 sudu milo, kacau dan lapiskan.
 

Tuesday, July 26, 2011

Nasi goreng ikan pekasam Temerloh

Ini menu sarapan pagi tadi di opis... wow!! ikan pekasam baek punya... mekacih la cici yer belanja ikan pekasam kaw punyer... habis sekawah nasi goreng bodo kak gee kan... hehehe 

Memang cocok bebenor kalau makan nasi goreng dengan ikan pekasam kan... tambah2 makan berjemaah... lagi lah seleranya... lepas sorang sorang bertambah nasi... tak lama lagi raya yer kengkawan bawak2 lah bersabar... kang tak muat pulak baju raya yg dah tempah 4,5 helai tu... pakat pakai baju kelawar ajelah... kui3x

Ops...puasa dulu baru ingat raya ek... heeeee.... Jom layan menu hari ini...layannnnn

Pengat labu sagu permata


Selamat pagi semua... apa khabar yer? ada yg masih mengganti puasa ke? wadduhhh!! cepatttt dah nak sampai garisan penamat nih... itulah lain kali ganti puasa awal sikit yer... tidaklah terkejar2... lebih baik kalau ganti puasa di bulan Syawal dapat pahala berganda... ye tak? jangan marah sekadar mengingatkan...hehehe....

Kepada yang berpuasa tu, selamat berpuasa dan kalau sudi berbuka nanti bolehlah makan pengat labu sagu permata akak nih... sudi-sudikanlah yek....


Pengat Labu Sagu Permata

Bahan:
1 biji labu sederhana besar (potong dadu)
2 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
1/2 cawan gula merah/melaka (masak dengan 1/2 cawan air dan tapis)
1 cawan gula pasir
1 cawan sagu (yg besar)
1 helai daun panda
Secubit garam

Cara :
Masukkan labu, santan cair, daun pandan ke dalam periuk.  Biar sampai sedikit mendidih.  Pastikan sentiasa dikacau supaya sebati.  Masukkan gula merah, gula pasir, sagu permata dan garam.  kacau rata dan akhir sekali masukkan santan pekat.  Biarkan mendidih sekejap dan boleh dihidang.


kalau suka sejukkan dulu di dalam peti ais baru dimakan..... ermmmm yummy!!


Monday, July 25, 2011

Kek choc bercheese

Assalamualaikum.... rindu nyer dua hari tak masuk studio...tapi seronok dapat balik kampong jumpa keluarga... haiii tak sangka ada cerita hangat rupanya... ops...rahsia tau....!!

Balik aje dari kampong semalam terus pecut beli belah barang untuk buat kek choc ni, kelam kabut dibuatnya... incik hb ada kursus, anak yg sorang tu pulak col suruh jemput kat asrama cermin mata pecah...yg sorang lagi nak beli barang2 sekolah, yg sorang suruh mak hantar sabun...adoyaiii.... 3 orang duduk asrama jadi tarzan mak dia... melompat sana melompat sini.....ayoyo

Apapon jom kita cerita pasal kek choc bercheese ini  pulak yer... akak ada dapat tempahan buat kek ni... tak sangka ada orang berkenan tengok kek ni masa akak tayang kat blog ituhari ... ahai....  apapon diharap miss x berpuas hati dengan kek air tangan k.gee tu...terima kasih yer... Jom kita semak resipi yg kak.gee cedok dari CikLinn ni yer...


KEK CHOC BERCHEESE
sumber : ciklinn

Kek Coklat (bahagian bawah)


1 cawan tepung kek (naik sendiri)
1 cawan Gula halus
2 biji telur
125 gm butter ( ciklinn pakai Anchor)
1/2 cwn seerbuk koko *
1/4 cawan gula*
1/2 cawan air panas*
1/2 cawan susu cair (ciklinn pakai susu kotak)*
* satukan kesemua diaatas

Cara - pukul butter dan gula sehingga kembang... kemudian masuk telur ( masukkan satu persatu yer,pukul lebih kurang seminit..baru masukkan sebiji lagi)... kemudian masukkan tepung dan bahan bertanda *..... masukkan kek dlm bekas dan bakar kek...

Cheesecake (bahagian atas)

250gm Cream cheese
125 gm butter (pakai anchor)
3/4 cwn gula halus
2 biji telur
1 3/4 cwn tepung kek
1camca jus lemon (ciklinn pakai sunquick jerk)
1/2 cawan susu segar

cara- pukul CC + butter + gula halus.... sehingga kembang.. kemudian telur satu persatu.... masukkan tepung + jus lemon dan susu segar.......

cara lapisan dibuat........... mula2 bakar dulu kek bahagian bawah.... agak2 dia macam separuh masak..... angkat... dan masukkan bahan cheese (bahagian atas) tu....... bakar kembali sehingga masak..... nak tau kek dah masak ketidak...... cucuk kek dgn lidi... kalau lidi tu bersih jer keluar.... makanya kek sudah masak lah tu......


jom kayuh beskal eQa nih...

Sunday, July 24, 2011

Selera @kampong

Jom layan ubi rebus dengan air kopi.... pergh!! kampong abih.....

 

Saturday, July 23, 2011

Gantung periuk ??

Apa hal pulak tu...? merajuk ke...? atau lappy masuk wad ke..? atau...blog demam macam k.nor ke...? atau... hangin satu badan kot..... ish...ish...ish


yang sebenarnya....heeeee......sengaja bikin gempak.... gantung periuk 2 hari jer.... akak balik kampong... so dapor tak berasap laaa...itu aje....

ikan goreng cajun ni menu minggu lepas... aiiiii...sana sini sibuk cerita pasal cajun...mana boleh jadi kan... akak pon terinign nak mencajun jugak... pergh!! memang betul kata diorang tu... confirm best...!! masa dlm kuali lagi incik hb dh tanya masak pe tuh.... sedap jer bau.... yes!!  tabik cajun...tabik k.nor..!!!  

Akak guna ikan selar jer... nak beli ikan terubok macam si hasue tu... takde la pulak... takpelah janji fresh... akak cuma gaulkan ikan tu dengan bawang putih, halia, garam dan cajun... perap sekejap 30 min dan goreng... ermmmm harum dan menyelerakan....memang berbaloi...!! jom cajun....