Saturday, August 27, 2011

Salam Aidil Fitri

Dikesempatan ini kak gee dan famili mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua yang mengenali diri ini dan kepada yg sudi merayap2 di laman blog kak gee yg tak sepertinya ini terdima kasih diucapkan... andai ada kata2 atau tulisan kak gee yg menyentuh atau menyinggung perasaan, kak gee mohon ampon & maaf dan andai ada komen2 kak gee di mana-man laman blog kengkawan yg terkasar dan menyinggung perasaan mana-mana pihak kak gee mohon ampon dan maaf jua... dan tidak lupa andai ada resepi-resepi yg kak gee ambil dan terlupa mengucapkan terima kasih kpd tuan rumahnya ampon dan maaf jua dipinta...
Semoga bergembira di hari lebaran yg mulia ini....


Thursday, August 25, 2011

Jom pasang pelita...

Biasanya pada malam tujuh likur ni banyak pelita atau lampu likur dipasang di sekeliling rumah bagi memeriahkan lagi sambutan lebaran yg semakin hampir... ada juga yg mengaitkan malam tujuh likur dengan lailatul qadar...  apapon amalan ini merupakan satu adat sahaja dan tidak ada hadis atau perintah syariat yang menyuruh kepada sambutan malam ini.


Sambil-sambil pasang pelita tu, mari lah maniskan mulut dengan kuih tepung pelita ni... ermmm yummy!! malam ini kita rehatkan oven sekejap yer... kesian dia seminggu dua ni berhempas pulas dia menyiapkan kukis...


KUIH TEPUNG PELITA

Bahan-bahan ( 12 cups- bergantung pd saiz bekas )

1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 sudu besar tepung beras(ratakan)
1 biji kelapa diperah jadi 4 cawan santan
4 helai daun pandan dimesin dgn sedikit air
sedikit kapur dan sedikit garam

Cara-cara 1.Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati. 2.Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan. 3.Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat. 4.Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai. Kalau daun pisang lagi sedap. 5.Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat. 6.Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi. 7.Sejukkan

Tart teratai


Salam.  makin hari makin seronok pulak mengukis ni... lepas satu satu idea datang... sudah 2 hari tidak cukup tidor sampai terlentok2 di opis... apa tidaknya pukul 3 pagi baru siap mengukis sempat lelapkan mata 1 jam saja sebelum bangun sahur pulak... adoyaiiii menagantuknya mata ku ini.... 


Tart teratai ini akak buat semalam lepas terawih... dok menggentel inti saja dh dekat 1 jam.... biasanya buat tart gulung tapi tahun ini nak buat kelainan sikit... ok tak cumil tak... ada rupa teratai tak..? heee... keras tangan lah katakan.... dah lah tu gambar pulak tak memuaskan blur semacam.... kamera anak bawa ke asrama so guna kamera henpon cap ayam jer...

Resipi tart ini akak dapat dari adik akak yg jual tart di sekolahnya, jem nenas tu akak beli aje.  Jom semak resepi...

Tart Teratai

250 gm butter
80 gm gula halus
390 gm tepung gandum
80 gm tepung jagung
1 sudu kecil esen vanila
1 biji kuning telor
Secubit garam

Jem nenas secukupnya (gentel bulat2)

Cara2:

Pukul butter dgn gula hingga putih/creamy. Masukkan kuning telur dan garam. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul sebati hingga menjadi doh. Kalau doh lembek boleh tambah tepung gandum sedikit sedikt yer... ambil sebahagian doh dan canai mengikut ketebalan yg disukai dan terap bentuk bunga.  masukkan ke dlm papercup dan masukkan inti nenas di atasnya. Sapukan kuning telur kat atas kelopak bunga dan bakar.

Wednesday, August 24, 2011

Choc oreo cookies


Salam semua... mari kita mengukis lagi... hari ini akak nak share choc oreo cookies resipi dari dapor mamasya... sedap cookies ni, akak buat 2 adunan terus... ada rasa oreo dan peanut butter... ermmm yummy!! anak-anak mesti suka sebab ada oreo dan coklat... mak-mak pon suka juga kan....  


Jom layan resipinya... terima kasih mamasya dan minta izin kongsikan resipi sedap ini di sini yer...


CHOCOLATE OREO COOKIES


Resepi : Cookies Cookbooks
Sumber: Dapur Mamasyablogspot

bahan
A;
140 gm butter
90 gm brown sugar
50 gm creamy peanut butter- *guna peanut butter with strip chocolate
1 tsp vanilla esen

B;
20gm tpg hoen kwee @ greenpea flour
1/2 tsp baking powder
160 gm plain flour

C;
100gm biscuit oreo (mesin; hancurkan)

bahan hiasan
200 gm cooking coklat
red candy topping- *guna rainbow&cho rice

Cara
1. Pukul bahan A dlm mixer hingga sebati.Masukkan bahan B dan C, gaul rata hingga jadi doh.
2.Letakkan adunan antara 2 helai plastik. Canai setebal 5 mm. terap guna acuan...letak sedikit gandum diacuan. Susunkan biskut di atas loyang pembakar yang telah dialas. (Akak buat bulat2 dan masukkan dalam paper cup...)
*adunan roll gitu tak letakpun plastik.loyangpun lupa nak alas,nasib baik tak melekat..
3.Bakar dlm preheat oven 180'C selama 15-20 min hingga masak. bila masak pindahkan utk disejukkan.
4.Setelah sejuk celupkan biskut dlm coklat yg telah dicairkan . letak hiasan

Time dah curah coklat tu tangan terketar-ketar...... pestime godek kukis la katakan... muda-muda dulu asik oder saja dah tua ni pulak rajin mengukis... hehehe

Jemputlah datang ke rumah hari raya nanti... boleh rasa kukis yg sedap ini yek...

Monday, August 22, 2011

Biskut aiskrim lemon

Mengukis lagi...? hehehe.... jeles tau tengok ramai yg dah bersusun kukis memasing kat almari tu...dh 5,6 balang nampaknya... kalau nak membeli pon harganya boleh tahan juga... ops!! bukan boleh tahan tapi tak tahan woo... kalau takat 1 balang ok lagi... ni nak hantar kat bonda di kmpong lagi  ibu mertua lagi rumah sendiri lagi anak2 nak bawa balik asrama lagi.... kopak wooo!!!

Jadinya.... tahun ni mood sangat rajin mengukis... jangan jeles tau... sudah siap 4 jenis kukis bersusun atas kabinet dapor tu... Yang ini biskut aiskrim lemon... rupanya taklah cantik mana maklumlah... amatur! lagipun tgn akak ni kalau bab mengukis memang tak seni... tak boleh lawan la azlita masam manis tu... hasil tgn dia memang 1st class kan? akak takat layan tekak sendiri boleh lah... hihihi... Resipi biksut ni akak dapat dari Kak Ton, jiran akak masa tinggal di Beserah dulu... terima kasih k.ton...


Biskut Aiskrim Lemon

250 gm butter
120 gm gula aising
1 sudu makan pes lemon
300 gm tepung gandum
200 gm tepung kastad
100 gm tepung jagung
50 gm badam halus
1/2 sudu teh serbuk penaik

Hiasan
Coklat masakan
manik

Putar butter dan gula ising hingga kembang.  Masukkan semua bahan2 lain.  Uli hingga sebati.  Terap mengikut bentuk aiskrim.  Bakar 150-160 selama 20 minit.
Biarkan sejuk dan celup coklat.  Boleh dihias dengan manik.

Sunday, August 21, 2011

Bila amatur rajin mengukis


Assalamualaikum... kita sudah melangkah ke fasa ketiga Ramadhan iaitu fasa dilindungi dari siksaan api neraka... di 10 hari terakhir Ramadhan ini juga Allah swt menyediakan malam lailatul qadar... marilah kita sama-sama pertingkatkan amal ibadah supaya dapat menikmati ganjaran dari Allah ini...


Bila sudah sampai ke minggu akhir Ramadhan ini, terasa jarum jam tersangat laju dan seolah-olah 24 jam tak cukup masa untuk mengejar jadual aktviti yang bersusun... tak sempat nak berehat jauh sekali nak melelapkan mata di siang hari... apapon yang kita lakukan biarlah ikhlas insyaAllah ada ganjaranya dari Allah... 


Mari kita layan mengukis pulak yer... biskut green lace. Akak ambil resipinya di SINI....


BISKUT GREEN LACE

Bahan A:

120 g mentega
20 g shortening/lemak sayur
80 g gula kastor
1 camca teh padan paste
perwarna hijau
1 biji kuning telur

Bahan B:
140 g tepung gandum - Tambah tepung lagi jika adunan lembik
30 g tepung sagu - tukar kepada tepung jagung
1/4 camca teh baking powder - tak letak
1/4 camca teh garam - tak letak
30 g biskut marie yang dikisar halus
20 g serbuk kacang hazelnut/gajus

Bahan C:
Coklat putih - cairkan guna double boiler
Manik gula

Cara Membuatnya:

- Pukul bahan A hingga berkrim. masukkan kuning telur. Kemudian masuk bahan B. Uli hingga menjadi doh.
- Canai doh setebal 1/2 cm. terap menggunakan acuan kegemaran dan susun di atas dulang pembakar.
- Bakar suhu 160'c selama lebih kurang 25 minit atau sehingga masak.
- Sejukkan..
- kemudian drizzle dengan coklat putih dan tabur manik di atasnya..


Friday, August 19, 2011

Ice blended nenas

panas...panas.... dugaan di bulan Ramadhan

ice blended nenas... alangkah nyamanya tekak....  

banyak2 bersabarrrr yer.... belum maghrib lagi....


Thursday, August 18, 2011

Bila amatur mengukis...

Ahai tajuk... !! boleh gitu...heeee .... oklah mari kita cerita pasal kukis yg akak buat ni... namanya biskut pasir resipi temurun dari bonda akak... tak pasti pulak kenapa diberi nama pasir... kalau tengok pada rupanya taklah macam pasir, malah kukis ni sangat rapuh dan rangup... macam chipsmore...


Masa akak kecik2 dulu, kukis ni memang menu wajib... sampailah akak dh berumahtangga dan bonda akak pon dah tak larat nk mengukis.... rasanya dah lebih 10 tahun akak tak merasa keenakan kukis ini... iya lah asik kukis tunjuk2 aje... barulah tahun ni seru nak mengukis datang... rasanya mood ini dek kerana teman2 blogger yg sudah tayang kukis mereka yg comel lote tu langsung akak teruja... terima kasih bebanyak bagi akak ilham...

Biskut pasir ni tak gunakan butter tapi gunakan shortening atau lemak sayur dan sedikit marjerin... sukatannya pon guna cawan aje maklumlah resipi orang dolu2... Jom kita semak resipinya....


BISKUT PASIR

1 cawan shortening (lemak sayur)
1/2 cawan marjerin
1 cawan gula halus
1 1/4 cawan tepung kek (self raising)
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu serbuk koko
Tepung gandum (ikut lembut)
1 biji kuning telur

Cara :
Masukkan shortening, marjerin dan gula ke dalam mangkuk dan kacau rata.  Tak perlu kembang sangat cukup sekadar rata dan sebati.  Masukkan bahan2 yg lain kecuali serbuk koko.  Jika adudnan lembik tambahkn tepung gandum. Uli hingga sebati. Bahagikn kepada 2 dan satu bahagian dicampurkan serbuk koko.  Masukkan ke dlm acuan dan..... selamat mencuba ....


Wednesday, August 17, 2011

Puding coklat

Salam 17 Ramadhan dan Salam Nuzul Quran... sayu rasanya hati, tidak berapa lama lagi kita akan meninggalkan Ramadhan yang sangat baraqah ini... bulan yg penuh kemuliaan penuh kerahmatan... mudah2an Ramadhan kita tahun ini Ramadhan terbaek dan diberkati di sisi Yang Maha Esa dan mudah2an dipanjangkn umur agar bertemu lagi Ramadhan di tahun hadapan... insyaalah mari kita sama2 berdoa yuk....


Semalam akak berbuka puasa di sekolah eQa... ada majlis khatam Al-Quran, berbuka dan bersolat bersama guru2 dan ibubapa... Majlis sederhana saja tp macam2 juadah antarabangsa ada maklumlah sekolah eQa tu ada student dr Nepal, Afrika dan Arab Saudi.  Masing2 bawa makanan negara mereka untuk sajian para tetamu.  Akak sempat godek puding coklat saja untuk dibawa ke sana... ingat nak makan bersama fruit cocktail tp kelam kabut sampai terlupa... ermmm dah tua ni nyanyok...


Puding coklat ni akak buat khas untuk anak2 Integrated Islaimc School semalam... budak2 kan memang sukakan coklat... lagipon puding ni confirm sedap,  sekejap aje dh licin... eQa tak sempat makan pon... nasib baik kat rumah ada lagi sedikit... resipinya akak intai dari dapor Wana Potret kasih yg Wana namakan puding coklat sedap... cuma akak ubahsuai sikit dengan perisa mocha... terima kasih Wana... tersangat sedap!! Izinkan kongsi di sini yer...


Resepi Rich Chocolate Pudding
( sumber C&P : Dapur Ros/ sumber asal: Dapur Jun )


Bahan-bahan :)
1/2 cawan serbuk koko
1 cawan gula
1/2 cawan susu tepung
1/2 sudu teh garam
4 1/4 cawan air
4 sudu besar tepung jagung ( saya guna tepung kastard)
1/2 sudu teh esen vanilla
3 sudu besar butter ( saya letak 2 sudu besar je)
1 paket serbuk agar2 (10-11gm)

Cara-cara
1. Campurkan semua bahan kecuali butter dan kacau selalu hingga mendidih.
2. Masukkan butter, kacau hingga pekat.
3. Angkat dan masukkan kedalam loyang atau acuan yg disukai.
4. psssttt! ni akak tambah cara yer..untuk puding ni n puding2 lain, kalu nak senang keluarkan bila dah beku, basahkan dulu acuan sebelum memasukkan puding..bila dah beku, insyaAllah senang nak keluarkan

Tuesday, August 16, 2011

Alahai....otai mini murtabak

Hari ini dapor akak tak berasap lagi... hari ini jamuan berbuka di sekolah eQa pulak... tak sabar si kecik tu nak berbuka & terawih di sekolahnya... awal2 lagi sudah siapkan telekung masuk dalam beg.... siap warning mak dia jangan balik lewat nanti tak ada tempat... macamlah sekolah dia tu ramai sangat studentnya... gitulah budak2 kan .... selalu teruja dengan benda2 baru... maklumlah pestime berpuasa


Mini murtabak akak yang tak sepertinya ini juadah berbuka hari Ahad lepas...sambil2 tengok si Sheila Rusly berceloteh dalam Ketuk2 Ramadhan tu sambil membuat murtabak.... alahai kira untuk makan sendiri bolehlah... Resipinya akak skodeng kat dapor si izah tokeh muffin tu... izinkan akak tepek di sini pulak yer izah...


MURTABAK MINI


Bahan-bahan ( 6 keping )
100 g daging cincang (akak guna ayam)
2 biji ubi kentang
1 sudu setengah rempah kari
1/2 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
daun sup
minyak
1 sudu kecil garam dan secubit ajinomoto
kulit popia
2 biji telur

Cara-cara

mula2 buat inti utk murtabak. caranya ialah bawang besar dan bawang putih di potong dadu. tumiskan bawang.  apabila bawang sudah layu, masukkan rempah kari yang telah dibancuh dgn air. goreng sehingga pecah minyak. kemudian masukkan daging cincang.

apabila daging masak, masukkan kentang yang dipotong dadu.masukkan garam dan ajinomoto. jika terlalu kering, tambahkan air. masak sehingga kentang empuk. akhir sekali masukkan daun sup.

pukul telur di dalam mangkuk. masukkan inti tersebut ke dalam telur. kacau sehingga sebati.
ambil kulit popia dan bungkus inti murtabak segiempat. cara bungkus murtabak sama seperti bungkus popia.
goreng murtabak dgn api yg perlahan dan sedikit minyak
 

Monday, August 15, 2011

Agar-agar cendol


Assalamualaikum....sudah masuk ke dapor ke? apalah juadah iftar hari ini yer? nasi minyak ke nasi briyani ke nasi ketumbar ke nasi kuning ke nasi ayam ke.... letih woo kalau nk sebut semua nasi2 perisa yg sedap2 belaka tu... karang ada pulak yg meleleh air liur nya... uish!! sabor saborrrr.....

hari ini dapor akak tak berasap sebab ada jamuan berbuka puasa di pejabat... makan preee... tapi akak nak tayang juga dessert yang simple juadah iftar semalam iaitu agar-agar cendol. cuaca panas terik begini memang sedap kalau dapat makan yg sejuk2 kan... nyaman aje tekak tu sampai tak sedar akak dh fulun agar2 sampai sepinggan... punyalah sedap.... ahai....siapa lagi nak puji kan....


Resipi agar-agar ini sangat simple.... akak buat lebih sikit sebab nak sedekahkan ke surau.... buat amal jariah sikit.... hihihi  


Agar-agar cendol

Bahan2:
10 gm agar-agar
1 liter air
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan gula merah
1 cawan santan pekat
Sehelai daun pandan
Sedikit garam

Cara: rebus agar-agar dengan air hingga hancur. jangan lupa masukkan daun pandan.  kemudian tambahkan gula dan santan. biarkan mendidih seketika. tutup api dan bahagikan kepada 2 bahagian.  1 bahagian dimasukkan gula merah dan 1 bahagian lagi dimasukkan cendol dan sedikit garam.  kacau rata dan sebati.  tuang ke dlm acuan satu persatu.  pastikan bahagian bawah beku dahulu baru tuang bahagian kedua. sejukkan.

Kurma daging

Kadang2 kalau difikir2 macam orang kemaruk pulak... tiap hari wajib buat laporan masak memasak... rajin bebenor macam la handal sangat padahal masak menu biasa2 aje... sampai ada orang komen di fb masak bawa kamera ke...? hahahaaaa... itu mesti orang yg jeles kan... ialah... kerja di pejabat tak pulak rajin cenggini... kalau lah update blog ni masuk dlm senarai tugas kan best...hehehe... confirm dpat pekerja cemerlang tahun ini...yahoooo!!!! ops...perasan...


Bukan senang nk update blog ni tau... maklumlah nk mengarang macam2 cerita... kalau kena otak tengah blur tu... habok pon tarak.... asyik taip pastu delete taip lagi delete lagi... bak kata K.Nor secubit garam tu.... memang setuju sangat... Pastu nk pastikan gmbar2 menarik, menggiurkan dan menambat selera ... itu lagilah dasatnya... macam2 gaya keluar, nak citer pun malu... Tapi satu yg akak paling kagum adalah jalinan ukhwah yg terjalin di alam cyber ini walaupun masing2 saling tak mengenali...yg penting setiap kali ada menu baru muncul rakan2 pasti datang bertandang... seronoknyaaaaaa.... sambil2 tu mari layan resipi pulak...


Kurma daging

Bahan-bahan


1/2 kilo daging goreng - direbus
5 sb rempah kurma
1 cawan santan pekat
secukup air utk merebus daging
minyak dan garam
4-7 batang lada hijau *
3 biji tomato *
10 ulas bawang merah *
3 ulas bawang putih *
3 hiris halia

Cara-cara
1.Kisar bahan2 * hingga halus.
2.Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga wangi dan masukkan rempah kurma,gaul rata dan masukkan sedikit air rebusan daging supaya tidak kering.
3.Masukkan daging rebus bersama lebihan air rebusannya dan masak hingga mendidih dan daging empuk. Gaul hingga rata.
4.Masukkan santan, lada hijau, garam dan masak hingga mendidih sekali lagi.
 

Saturday, August 13, 2011

Iftar 12


Apa yer juadah berbuka hari ini? Biasanya time cuti begini banyaklah benda yg nak dibuat... kadang2 tu sampai 5,6 menu yg bermain di fikiran... tak tahu nk masak yg mana satu... maklumlah masa perut tengah lapar ni kalau bayangkn pasal makanan semuanya selera semuanya sedap... lebih2 bila ronda2 blog masak memasak... lagilah fenin dibuatnya... mujur tak menjejes air lioq... sabaw je laa....!!!  Ok jom layan menu berbuka semalam...

Semalam akak hidangkan kari ikan, hati & pedal ayam goreng sos tiram serta sayur kacang botor goreng bilis, bubur kacang dan airnya teh o limau panas... resipi biasa2 aje...

 Ermmm.... jom layannnnzzzz

 Hati & pedal ayam sos tiram


Hati & pedal ayam sos tiram

4 ketul hati dan pedal ayam
2 ulas bawang putih ) tumbuk lumat
1 inci halia ) tumbuk lumat
1 biji bawang besar
2 biji cili hijau
1 sudu black pepper
2 sudu sos tiram
garam

Hati & pedal ayam digaul garam kunyit dan digoreng.  Tumis bawang putih, halia yg ditumbuk, masukkan black pepper, sos tiram dan sedikit garam.  Masukkan hati&pedal yg sudah digoreng tadi bersama bawang hiris dan lada hijau. gaul rata. angkat dan hidangkan.