Monday, December 26, 2011

Kek pandan marble...cincai


Salam siaran dari dusun durian.... 2 hari berkampung di dusun durian sambil makan-makan dan mandi sungai.... seronok tau... walaupun 2 hari ini lubang hidung kak gee dah naik lemas dengan aroma raja buah yang kak gee tak gemari tapi tetap seronok dapat huha huha dengan adik beradik, sanak saudara dan keluarga semua... meriah sungguh...


Semalam sempat godekkan kek pandan marble cincai ni untuk bawa ke dusun... kek zaman dulu-dulu sebenarnya... kak gee guna bahan asas aje... marjerin, tepung, gula dan telur... itu aje bahan yg ada di rumah emak... mujur ada sikit esen perisa pandan dan kaler pink jadikan marble... keknya keras sikit tapi sedap juga makan sambil hirup kopi panas... Jom layan resipinya yuk...


KEK PANDAN MARBLE

Bahan2


1 cawan marjerin planta
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
5 biji telur
1 sudu teh esen pandan
Pewarna
Cara2

Pukul marjerin dan gula hingga kembang
Masukkan telur satu persatu…pukul biar sebati
Masukkan tepung gandum yang telah diayak dengan baking powder.
Gaul rata. Masukkan esen pandan.
Bahagikan adunan kepada 2 bhgn dan warnakan ikut citarasa masing2.
Sediakan loyang dan gliskan dengan marjerin. 
Masukkan adunan berselang seli sehingga habis.
Bakar dengan suhu 180c selama 45 min.

Saturday, December 24, 2011

Kek batik miss marie... cuti2 M'sia


Hari ini kak gee n family cuti2 M'sia... tapi bukan di tempat peranginan cuma family gathering di dusun durian... hehehe makan2 sambil mandi sungai.... seronoknya....  


Bawa bekal kek batik ke dusun ke? Hisy...tak lah... kek ni kudapan anak2 semalam... buat ala kadar aje ikut bahan apa yg ada di dapor...resipi campak2 kata orang...  anak2 setiap hari ada saja menu yg mereka order... yg base coklat ni memang fav mereka... sekelip mata licin...

 Kalau ada yg berminat kek batik campak2 kak gee ni, jom kita semak resipinya...

KEK BATIK MARIE

1 buku butter (250gm)
1 cawan milo
1 cawan serbuk koko
1/2 sudu makan nescafe
1 cawan susu pekat
1 cawan air
3 biji telur
1/2 kg biskut marie

CARA:

1. cairkan butter dlm pan, pastu masukkan susu, koko, milo, nescafe dan air. kacau rata.
2. pukul telur, pastu tuang dlm pan tadi...kacau  dan gaul hingga sebati...
3. bila dah pekat, tutup api....masukkan biskut marie ..gaul sebati dan masukkan dalam loyang. 
4. Tekan biar padat  dan sejukkan.
5. kalau suka boleh juga susun biskut marie selapis demi selapis berselang seli dengan adunan milo.
6. Masukkan dlm peti sejuk sampai dah betul2 keras baru potong...sedap!!
 


resipi yg mudah, ringkas dan sedap...

Friday, December 23, 2011

Lapis keladi... yang fail


Assalammualaikum...salam Jumaat semua... Jumaat yang penuh rahmat... marilah kita mengambil keberkatan hari Jumaat ini utk lebih muhasabah diri.. dekatkan diri dgn Allah Ta'ala...semoga kita lebih dimurahkan rezeki dan berada di kalangan orang2 yang terbaik...…..selamat menjalani Penghulu Hari yang diberkati…..




Resepi kuih lapis keladi dari Chef hanieliza... tapi yang kak gee buat ini terlembek sikit... itu yg fail tu... masa nak potong tak susah tapi masa nak snap gambar nampak comot... mungkin kak gee guna loyang kecil jadi lapisannya tinggi sangat dan kuih tu tak nak berdiri tegak asyik nak tumbang aje... so untuk memudahkan kak gee ambil gambar kak gee terpaksa try 2 alternatif... satu baringkan dia... dan satu cara lagi asingkan jadi dua tingkat saja... yg sebenarnya ada 6 tingkat... hehehe


KUIH LAPIS KELADI

Resipi : Chef Hanieliza

Bahan A:

2 cawan tepung gandum
2 s/b tepung beras
2 s/b tepung jagung
1/2 cawan gula
2 cawan santan
1 s/k garam

Bahan B

1/4 cawan air
1 s/b pes keladi
pewarna purple

Bahan C

1/2 cawan keladi parut
1/2 cawan air

Cara:

1. Gaulkan semua bahan A dan tapiskan.
2. Bahagikan adunan pada 2 bahagian.
3. Masukkan bahan B dalam 1 bahagian.
4. Masukkan bahan C dalam 1 bahagian.
5. Panaskan kukusan dan lapikkan plastik dalam loyang 8 x 8 inci yg akan digunakan.
6. Masukkan 1 cawan adunan bahan B dan kukus selama 5 minit.
7. Lapiskan 1 cawan adunan bahan C dan kukus semula selama 15 minit.
8. Lapiskan adunan bahan B dan adunan bahan C berselang seli sehingga adunan habis.
9. Sejukkan selama 4 - 5 jam dan potong untuk dihidangkan.


hehehe.... rumah pangsa


Thursday, December 22, 2011

Cucur air panas...ringkas bukan malas


Selamat pagi semua....waaa nampak ceria hari ini walaupun hujan mencurah2 turun membasahi bumi... oh ya....hari ini anak2 PMR akan mengambil keputusan peperiksaan mereka... apalah nasib mereka yer... semoga semuanya beroleh kejayaan cemerlang... doa untuk mereka...

Kalau nak kata malas, malas lah juga tapi bab menyediakan juadah untuk suami dan anak2 ni sudah jadi tanggungjawab sang isteri dan ibu.... malas ke rajin ke.... ke dapor juga kan... masak yg simple2 pun tak mengapa janji kita ikhlas untuk mengisi perut insan2 tersayang...


So, hari ini juadah buat anak2 dan ayahnya cucur air panas sahaja... hujan2 begini semuanya laju... sekejap licin semangkok... ringkas dan mudah resipinya... cucur air panas ni lembut dan garing diluarnya... sedap dicicah dengan sos cili...


CUCUR AIR PANAS

Bahan-bahan:


1 mangkuk tepung gandum
Udang/ Ikan bilis
Air panas menggelegak
Sedikit garam
Cili merah        } potong nipis2
Bawang besar  }

Kaedahnya:

Campurkan semua bahan di dalam mangkuk dan curahkan air panas menggelegak sedikit2.  sambil tu kacau sehingga campuran tadi jadi pekat. panaskan kuali, masukkan minyak masak untuk goreng cucur tu (deep fried). goreng lah cucur macam biasa.

Wednesday, December 21, 2011

Cara manis kasih sayang...

Kuih cara manis ini memang kuih fav k.gee dan keluarga.... kuih ini ringkas, mudah dan cepat menyediakannya... rasanya lemak manis dan wangi bau pandannya ... k.gee memang selalu buat kuih ini terutama waktu sarapan pagi di hari minggu.... kebetulan pokok pandan di belakang rumah tu tumbuh subur di musim hujan ni... makin hijau dan rimbun daunnya... sesekali aroma harumnya menyapa ke lubang hidung...ermmmm nyaman sekali....  

Anak2 pon suka kuih yg ada gula cair... sedap dan manis katanya... tambah2 kalau dibuat dengan ikhlas dan kasih sayang... fuh!! bertambahlah nikmat kelazatan & kemanisannya... betul begitu? heeeee


Kuih Cara Manis

1 cawan santan
1 cawan air pandan
1 cawan tepung gandum
1 biji telur
secubit garam
gula pasir secukupnya
pewarna hijau (jika perlu)

Caranya:

1.Bancuh semua bahan kecuali gula pasir, kacau sebati.
2.Panaskan acuan dan tuang bancuhan tepung kedalamnya. biarkan seketika.
3.tambahkn gula sebagai inti. biarkan sehingga kuih masak.
4.angkat dan hidangkan.
 

Tuesday, December 20, 2011

Piza roti pita


Piza ini request dr anak kak gee si Alif untuk harijadinya kelmarin... katanya nak celebrate birthday bersama kawan2 di asrama... jadi kak gee buatkan piza dan kek coklat moist.... nak uli piza banyak2 tak larat pulak so kak gee ambil jalan mudah beli roti pita saja dan bubuh sos dan topping ala piza... senang kan.... hehehe

Base daripada roti pita...

Sapu sos...  tomato puree + rempah piza


tabur apa yg disukai...

bakar sekejap....



Siap...! Senang kan? Cubalah buat....

Monday, December 19, 2011

Super moist eggless choc cake... again


Salam Isnin semua.... cop!! maaf yer... Monday blues....
lemau....


Layan kek harijadi Alif semalam, anak akak no. 3...
super moist eggless choc cake yg conpem sedap...
resepi Wana Potret Kasih ... terima kasih ibu Sarah Marissa yg cute tu...


Kek memang moist, lembut, sedap cuma deko kurenggg.... heeee
tapi... anak2 suka... itu yg penting....


Tapaw untuk Alif & kengkawan di asrama....


Resepi boleh lihat di  sini yer....

Friday, December 16, 2011

Agar-agar laici karamel


Assalamualaikum… segala puji bagi ALLAH yang masih menghidupkan kita... selawat dan salam atas junjunganNya…


Agar-agar laici karamel ini juadah berbuka puasa untuk hb semalam... sengaja kak gee tambahkan karamel sebab kak gee suka rasa pahit2 gula hangus tu...


Agar-agar Laici Karamel

Bahan-bahan

1 bungkus agar-agar
1/2 cawan gula
1 tin laici - blender bersama airnya
2 biji telur
1 tin susu cair
Karamel atau gula hangus

Cara-cara :

Masukkan agar-agar serbuk dan air ke dalam periuk dan masak sehingga agar-agar hancur.  Masukkan gula, kacau.  masukkan laici yg diblender, susu cair dan 2 biji telor.  Biarkan mendidih dan tutup api.  Ambil 1 cawan agar-agar laici tadi dan campurkan dengan karamel.  kacau rata.  Curahkan agar-agar karamel ke dalam acuan.  Biar sejuk 5 minit.  Kemudian baru curahkan kesemua agar-agar laici tadi ke atas karamel tadi.  Sejukkan di dalam peti ais sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!

Thursday, December 15, 2011

Si hitam manis...


Hitam manis hitam manis...yg hitam manis...pandang tak jemu... pandang tak jemu... yang hitam manis pandang tak jemu.... aww!! ada pulak yg tersengih2 dengar lagu hitam manis kak gee nih... perasan la tu... Hitam manis yg kak gee maksudkan adalah bubur pulut hitam yang rasanya sungguh lemak manis... heeeee Jangan marah yer.... nanti kena jual....

Bubur ini dah lama kak gee buat... masa tu orang tengah sibuk2 buat bubur asyura... teringin pula nak makan bubur tapi kak gee tak gemar makan bubur asyura... tu yg pakat2 buat bubur pulut hitam yg lemak manis ni... siapa nak hirup bubur pulut hitam mari join kak gee...  


BUBUR PULUT HITAM

Bahan-bahan :

300 gm Pulut Hitam
1 mangkuk santan cair
1 cawan santan pekat
1/2 cawan gula pasir
daun pandan
segenggam sagu (kalau suka)
sedikit garam

Cara-cara :
1.Rebus pulut hitam hingga kembang 2. masukkan santan cair, daun pandan, gula dan garam.  3. kacau supaya tidak pecah minyak dan masak sehingga mendidih.  4.  Tutup api dan hidangkan bersama2 dengan santan pekat yg dicampur sedikit garam dan sagu mata ikan.



slruppp.... nyamannya


Wednesday, December 14, 2011

Wordless Wednesday... bingka ubi lapis...


Jamu mata ajelah yer...

 



Bingka Ubi Lapis
Rujukan : AnnaQawina ~ minta izin C&P resepi di sini yer
Sumber : hasue, kak wattie


Bahan2 yang digunakan:

1 kg ubi kayu disagat ~anggaran lebih kurang 4 cawan hasil sagat
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan gula merah & 3 sudu besar gula pasir (kacau dengan 1/4 cawan air panas & tapis)
1 sudu kecil garam
1 1/2 cawan air atau lebih tak kisah sebab lepas tapis air ni dibuang
1 peket santan serbuk(akan di campur terus ke dalam adunan nanti)
sedikit margarine atau butter
beberapa titik pewarna kuning dan coklat

Cara-caranya:


Sagatkan ubi dan campur dengan 1 1/2 - 2 cawan air
Kemudian tapiskan, biarkan ubi tu dalam penapis selama lebih kurang 15 minit atau lebih
sapukan loyang dengan butter dan panaskan oven ke suhu 200 darjah api atas & bawah
air tapisan dibuang.....tuang perlahan-lahan untuk sagu yang tinggal melekat liat dilapisan bawah
campurkan sagu yang liat tu dengan ubi tadi dalam mangkuk
Masukkan garam dan sepeket santan serbuk & kacau rata
kemudian bahagikan kepada dua bahagian sama banyak
1 bahagian = masukkan gula pasir, dan beberapa titik pewarna kuning
1 bahagian lagi = masukkan bancuhan air gula merah & gula pasir yang sudah sejuk & ditapis & beberapa titik pewarna cokelat
Tuang 1 cawan adunan bewarna kuning ke dalam loyang bersaiz kecil anggaran 7 X 7 inci dan ratakan*untuk hasil yg lbh cantik, letak adunan coklat dulu..
Bakar selama 10 minit
Tuang 1 cawan adunan dari bahagian berwarna cokelat (kuning)pula dan bakar lagi selama 10 minit
ulang proses hingga selesai
sapukan sedikit butter pada lapisan paling atas selepas 10 minit dan terus membakar selama 30 minit atau lebih ...bergantung pada tahap kerak yang anda suka.

 
Bila dah sejuk....baru cantik dipotong....
 

Tuesday, December 13, 2011

Kuih bakar keledek


Masa balik kampong baru2 ini, sempat merayau-rayau ke Pasar Tani Raub... banyak sayur2an kampong dijual di sana.... seronok tengok makcik2 tu berniaga... sekali pandang macam Pasar Siti Khadijah di KB tu... akak sempat rembat keledek oren 2 kg... dah lama mencari keledek oreng ni... hajatnya nak buat talam permata keledek Yatiememories yang comel lote tu tp semalam hb request kuih bakar pulak... 


Dulu emak selalu buat kuih bakar ni tapi tak pernah lagi buat yg keledek... so semalam kenalah akak selongkar di google untuk dapat resepinya... Hoyay...!! resepi di dapor Ita masam manis tu menggoda jiwa raga... memang sedap kuih ni... panas2 lagi kak gee dah ngap 2 butir... heeee.... so kak gee pinjam yer Ita resepinya dan panjangkan di sini pulak... 

KUIH BAKAR KELEDEK

Source: Ita Masam Manis
By: Yatie

4 biji telur
3 cwn santan
2 cwn tepung gandum
1 cwn gula
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar butter
2 cwn keledek (rebus dan lecek)

CARA-CARA

Panaskan oven pada suhu 200C, lenser loyang dengan mentega, (kalau nak kuih kelihatan tinggi, boleh guna tin (7 x7 x 3) inci. Ketepikan...

Satukan bahan2 diatas kecuali keledek lecek, dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua bersatu. Tapis adunan tadi dan masukkan keledek lecek, kacau hingga rata.

Tuang dalam tin yang telah disiapkan tadi. Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa pembakaran.

Keluarkan dari oven setelah kuih masak. Biar sejuk sebelum dikeluarkan dari tin.


Kak gee guna acuan kecil supaya cepat masak, senang nak makan dan banyak kerak.... anak2 suka makan kerak dia...
yummy!! sedapppp....

memang berbaloi... terima kasih tuan punya resepi Yatie dan Ita...