Monday, April 30, 2012

Nasi lemak.. banyak lemak


Salam Isnin... salam penuh kemalasan.... adeiiiy Monday bluesss... jangan ikut resmi orang malas yer adik-adik sekalian.... kerja rajin-rajin ok..!


Kalau memang sudah malas jangan pulak nak salahkan nasi lemak cik kak oiii!!! ops... Betul ke nasi lemak banyak kolestrol dan boleh buat badan jadi lesu jadi lemah dan bahaya kepada 'perahu-perahu' kecil... ..? Itulah kenyataannya... tapi apakan daya, tarikan menu yg berlemak ni memang susah nak disangkal kan... hisyyy...  lepas ini kita jangan buat atau makan nasi lemak lagi yer... kita makan nasi lain yag tak ada lemak punya...!! nasi kukus ke... nasi air ke... jaga kesihatan yer dik...


Ataupun lepas makan kita exercise yer... 1,2...8... 8 lagi... haaaa... cair sudah lemak tepu.... kik kik kik... Ada petua yang menyatakan jambu batu boleh mengurangkan kadar kolestrol dalam badan... apa kata kita pakat2 makan jambu batu nak...?  1 hari 400 gm jambu batu selama 4 minggu... jommmm !!

say NO to nasi lemak... hehehe lawak aje


Saturday, April 28, 2012

Kuih keria


Cakk!! Jumpa lagi di pagi Sabtu... Siapa teringin nak makan kuih gelang atau kuih keria nama rasminya, mari datang sini... kak gee tengah rajin ni... siapa2 yang baru balik jogging tu, singgah lah sini dulu...ada 30 biji kuih keria di sini... cepat ! cepat...!


Tengok tu kuih keria k.gee siap buat sarkas, akrobatik lagi... hehehe


Haaaa...jangan jilat gula ajer tak baik tau... kena makan kuih sekali. Sedapppp... ada keledek manis dr Cameron Highlands.... Mari kita layan resepinya

KUIH KERIA

Bahannya:

3 buku keledek manis ~ rebus dengan sedikit garam hingga empuk
1 cawan tepung gandum
Minyak masak
Gula dan sedikit air

Cara 

1. Lenyek keledek sampai hancur sementara masih panas.

2.  Biar sejuk seketika, masukkan tepung gandum dan uli hingga sebati.
3.  Bentukkan bulat dan lubangkan di tengahnya seperti gelang.  Buat comel2 yer supaya senang dingap nanti.
4. Goreng.hingga keperangan.
5. Setelah siap digoreng, masak pula gula dgn air hingga pekat untuk dibuat sira.
6. Masukkan kuih tadi dan kacau rata hingga gula bertukar putih dan kering .
7. Angkat dan sedia dihidangkan.


                                               Jom makan......


Thursday, April 26, 2012

Lempeng kelapa


Pagi ini ada urusan yang sangat penting, jadi tak boleh lepak lama-lama di dapor maya ini... syyyy.... bos marah nanti.... sebelum berundur k.gee nak jamu kengkawan di luar sana dengan lempeng kelapa... jamu matalah aje lah yer... kalau nak rasa kenalah godek-godek sendiri...



Lempeng yang senang membuatnya... godek-godek tepung gandum, kelapa parut, air dan sedikit garam...  tuangkan sesenduk adunan dalam kuali dan masak hingga kekuningan... angkat dan sedia dimakan...


Boleh dicicah dengan sambal tumis ikan bilis...
chow dulu yer.... jumpa lagi esok

Byeee!!!

Wednesday, April 25, 2012

Kek lapis kukus sultana


Kalau zaman k.gee kecik2 dulu, emak buat kek di musim raya saje... itupun bersusah payah nak bagi adunannya kembang... kadang2 sampai berpeluh2 dahi emak dan lenguh-lenguh tangannya...  adakalanya kek tak naik... bantat.... aduhai!! kesian emak nampak keciwa sangat... tapi demi anak2, susah payah emak cuba sediakan kek yg terbaik untuk anak2nya...  


Hari ini kita begitu beruntung, macam2 kemudahan ada... buat kek jadi mudah... dan sudah menjadi juadah harian pon... tak perlu tunggu hari raya untuk makan kek... sekelip mata siap... oops! itu kalau beli kat kedai... kalau buat sendiri kena berkelip2 lah mata baru siap kan....hehehe... bagi yang sudah pakar tiada masalah.... tambahan pulak tangan berseni... macam kacang saje buat kek... siap deko2 lagi.... 


K.gee suka buat kek yang mudah, ringkas, nampak cantik dan yg penting sekali rasanya sedap... deko2 tak pandai.... Bila teringin nak mengekek, google jadi tempat rujukan... Hari ini k.gee nak kongsikan kek yang diilhamkan dari dapor Ita Masam Manis... SULTANA BISCUIT LAYERED CAKE atau k.gee namakan kek kukus sultana... sekali pandang hati terus terpaut... nampak senang tambahan kismis memang kegemaran k.gee... Memang tidak dinafikan sentuhan Ita selalunya ada kelas... terima kasih Ita dan halalkan resipinya dikongsikan di sini yer...



SULTANA BISCUIT LAYERED CAKE

Sumber dari : Ita Masam Manis
Idea dari : Vickie Chieng
Dari buku : Fancy Cakes and Jellies
Resepi : KEK KUKUS VELVET HAWFLAKES
By: Kak Fida
Rujukan : My Resepi

Bahan-bahannya:
5 biji telur ~ grade A yg sejuk dari peti ais
225 g gula halus
220 g tepung gandum
1 sk rata baking powder
1 sb ovalette
150 ml susu cair
1/2 sk garam
100 ml minyak jagung/masak
1 sk esen vanilla (k.gee guna esen nenas)
1 sudu teh pandan emulco
pewarna hijau (k.gee guna warna kuning)
Biskut Sultana secukupnya

Cara:
Panaskan kukusan

Sediakan loyang 8x8 inc
Sapukan minyak dan alas dasar loyang dengan baking paper
Ayak tepung dan baking powder
Kemudian campurkan semua bahan dalam mangkuk mixer kecuali minyak, biskut, pandan emulco dan pewarna.
Pukul adunan hingga sebati dan gebu.
Kemudian masukkan minyak jagung atau minyak masak dan gaul adunan secara kaup balik dengan spatula atau senduk kayu hingga adunan sebati
Masukan pandan paste dan pewarna hijau gaul sebati.
Tuangkan lapisan pertama dalam loyang dan ratakan
Kukus selama 5~7 minit
angkat
Susunkan kepingan biskut atas lapisan pertama.
Tuangkan lapisan ke dua
Kukus lapisan ke dua selama 5~7 minit lagi
Ulang cara yang sama hingga habis semua adunan
Untuk lapisan yang terakhir kukus selama 20 minit supaya kek masak secara keseluruhannya
Setelah kek masak, biarkan dalam loyang selama 10 minit
Kemudian terbalikkan atas redai
Biarkan kek sejuk sepenuhnya sebelum dipotong

* Loyang hendaklah sentiasa ditutup dengan kertas aluminium semasa mengukus untuk mengelakkan air kukusan menitis atas kek
 
 
 
Sudi-sudikan lah....

Tuesday, April 24, 2012

Bila malas-malasan...


Ini sahajalah yg dapat k.gee sediakan untuk sarapan pagi ini... mood malas menyerang nampaknya....nasib baik jugaklah resipi cucur ketam yg diilhamkan oleh Izah si pandai mapin tu masih segar dalam ingatan... main campak2 apa sahaja yg ada, godek2 dan goreng...

 

cicah dengan sambal sardin semalam....


ouch! menambat selera la pulak...


Kalau berminat silalah ke dapor Izah yer untuk resipinya...
kalau ada jodoh kita bertemu lagi esok yer... tata!!




Kepada rakan2 yg belum mengenali santan sawit, inilah santan sawit yg k.gee eksperimen kuih bakar pandan semalam... gambar ehsan google



Monday, April 23, 2012

Kuih bakar pandan... experimen 1


Salam pagi Isnin... semoga semuanya sihat2 dan ceria belaka... Bila cuti hujung minggu sudah tentu berbagai-bagai aktiviti dijalankan...ada yang pergi makan angin, ada yg kenduri kendara, ada yg balik kampung dan tidak kurang juga yg hanya bersantai bersama anak2 di rumah sambil mencuba berbagai2 resipi istimewa... wah! seronoklah anak2 bila dapat makan yang sedap2... air tangan ibu lah katakan....

K.gee santai2 saje di rumah sambil buat satu eksperimen kuih bakar menggunakan santan sawit... pernah dengar santan sawit? Santan sawit ini menurut pengeluarnya tiada kolestrol, rendah lemak dan tanpa pengawet serta lebih berkhasiat. Jom kita cuba resipi ini... 

KUIH BAKAR PANDAN
Bahan-bahan

1 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1/2 cawan jus pandan
2 cwan santan sawit 
3 biji telur
1/2 sudu kecil garam
Pewarna hijau
bijan (jika suka) 

Cara-cara :
Masukkan semua bahan dan blend hingga sebati. Sapukan sedikit minyak dalam loyang dan tuang bancuhan tadi ke dalamnya. Tabur bijan dan bakar dalam oven 180ç selama 1 jam.  kalau suka keraknya hangus tambahkan lagi 15 minit.  Angkat dan sejukkan.


Taraaaa!!!! dah siap kuih bakar santan sawit... kira ok lah kan... resipinya k.gee olah sendiri, nasib baik menjadi.... horay!! seronok tau bila eksperimen berjaya.... 


 Selamat mencuba....

Saturday, April 21, 2012

'Golden' kari...


Ini pertama kali k.gee makan ikan bawal emas... isinya lembut dan sangat lemak... rasanya ada iras2 ikan jemuduk tapi bawal emas lagi lembut... rasanya kalau dimasak stim pun sesuai... kali ini k.gee mengkari atas permintaan cik hb.... sedapnya makan, bertambah2 nasi...


Di Kuantan harga ikan agak mahal... kadang-kadang 2,3 kali pusing di pasar nak beli ikan yg murah... tapi sorry yer.... ikan bilis yg kenit tu pon mahal.... kalau nak yg murah pancing sendiri lah makcik yer... ikan bawal emas ini mencicah ke rm 20++ sekilo.... adehhh...nampaknya sekali sekala bolehlah makan ikan sedap ni... tak mampu wehhhhh 


Resipi kari ikan yg biasa2 saje... sengaja letak tajuk yg glamer....hihihi... Layannnnn


KARI IKAN BAWAL EMAS

Bhn:

1 ekor ikan bawal emas dibersihkn dan dipotong

Bahan dikisar:

1 biji bwg besar
1/2 inci halia
5 ulas bwg putih
3 sudu serbuk kari (k.gee guna kari Babas)

Bahan2 lain:
1 sudu cili kisar
sedikit air asam jawa
11/2 cwn santan
Garam secukupnya
Minyak utk menumis

Caranya:

1. Panaskan periuk.dan masukkan minyak.
2. Tumis bahan yg dikisar, masukkan cili kisar/cili boh. 
3. Tambahkan serbuk rempah kari dan kacau hingga naik bau dan pecah minyak.
4. Maukkan ikan dan gaul rata. biar ikan sebati dgn rempah seketika barulad masukkan santan dan kacau perlahan.
5.  Jika suka boleh tambahkn sayur seperti terung atau bendir. 
6.  Masukkan garam dan air asam jawa dan biar mereneh seketika.tutup api.angkat
7. sedia utk dihidangkn......


jemputlah...
 

Friday, April 20, 2012

Kek pisang choc rice


Semasa meronda-ronda di sebuah pasaraya di JB baru2 ini, terserempak dengan acuan silikon yg memang k.gee idamkan agak lama juga... pucuk dicita ulam mendatang lah nampaknya... terus aje sambar... kebetulan pulak ada sesisir pisang pemberian jiran, terus godek2 kek pisang.... belek2 resepi terpikat kek pisang gebu dari chef CMG yg terror memasak tu.... kata che mat resipi asal dari Kak Ummi Kuantan... terima kasih keduanya, k.gee share resipinya di sini pulak ... 


Kak gee memang setuju bebenor dengan CMG dan Kak Ummi tentang kesedapan kek pisang ini... memang kek yang menepati citarasa k.gee dan famili... sekejap saje habis sebuku kek... betollllll... kalau tak percaya... cubalah buat.... dijamin 100% sedap!!

KEK PISANG CHOC RICE
Sumber : CMG
Resipi asal : Kak Umii Kuantan

BAHAN-BAHANNYA :-)

150 gram mentega atau marjerin (kalau guna marjerin rasa lain sikit)
200 gram tepung kek (mat guna tepung naik sendiri)*
1/4 camca teh soda bicarbonat*(*disatukan dan diayak)
100 gram gula perang (resipi asal 150 gram gula kastor)
3 biji telur
100 ml susu segar
100 gram pisang, dilecek halus
Beberapa titik esen pisang
50 gram coklat urai (chocolate rice)
1/3 cawan pisang yang didadu besar
1/4 cawan cincangan kacang gajus secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)

1.Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran 8 inci x 3 inci x 3 inci dengan mentega, alas dadar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.

2.Putar mentega dengan gula perang hingga sebati, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan berkrim. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar hingga habis, putar rata.

3.Masukkan pisang lecek dan esen pisang gaul dengan spatula. Tambah coklat urai dan pisang yang telah didadu tadi, gaul hingga semua rata. Tuang dalam tin tadi, ratakan dan tabur dengan cincangan kasar kacang gajus.

4.Bakar selama 40 - 50 minit atau hingga kek masak. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan untuk minum petang....



100% yummy...!!!

Thursday, April 19, 2012

Muffin choc chips


Salam pagi Khamis dan salam ceria semua... Mari kita layan gambar sajelah yer... hari ini tuan tanah kebizian... Inipun curi2 masa... Muffin choc chips ini memang kesukaan anak2 dan resepinya kak gee ambil dari dapor Hasue... moist, smooth dan sedappppp banget.... cubalah... 


MUFFIN CHOC CHIPS
Resepi: Yani@myresipi.com
By: HaSue

Bahan-bahan ( 10 biji )

* 200g coklat masakan
* 70g mentega
* 2 biji telur
* 50g gula halus
* 60g tepung gandum
* 1 sudu kecil baking powder

Cara-cara

Cairkan coklat. Gunakan kaedah "double boiler".  Kemudian masukkan mentega. Kacau sehingga mentega cair. Selepas tu bolehlah panaskan oven sehingga suhu 170C.

Dalam mangkuk lain, masukkan telur dan gula. Kacau sampai sebati. Tak perlu penaik(kembang).

Masukkan telur ke dalam mangkuk coklat. Kacau biar campuran sebati.

Ayakkan tepung dan baking powder ke dalam mangkuk coklat. Gaul sehingga sebati.

Isikan adunan ke dalam bekas muffin sehingga 1/2 penuh atau 60% penuh. Bakar selama 20 minit.

Selepas masak tu, mungkin muffin ni lembik sikit( sebab hanya sedikit tepung yg digunakan) tapi bila dah sejuk dia akan keras dengan sendiri. Jadi kalau lepas 20 minit tu, masih lembik tak payah bakar semula.

Daaaa...jumpa lagi esok yer...

Wednesday, April 18, 2012

Terung berlada...simple & easy


Resepi terung berlada ini kak gee angkut dari Dunia dari Dapor kak Jee...ops sama nama tau... selera pon hampir sama... kebetulan terung berlada makan dengan nasi panas dan kari ikan... sama kan kak jee... agaknya orang yg nama G ni punya citarasa yg sama kot... betul gitu kak jee... ? kebetulan saje....


Apapon memang bersetuju dengan kata2 kak jee bahawasanya lauk yg simple begini kalau kena gaya masakannya boleh menambat selera... berpinggan-pinggan tambahnya... tak hengat dunia la kata orang... lagipun kak gee memang peminat terung, lebih2 lagi yg digoreng pedas2 tak kiralah rencah ikan bilis ataupun udang kering... semuanya sedap... kadang2 tu, terung juga boleh dibuat chips macam cendawan goreng tepung... sedap tau... kak gee dh cuba dah... anak yg tak suka makan sayur pon boleh makan chips terung... cubalah....

Mari kita semak resipi pulak ... izinkan dikongsi resipi di sini yer kak jee ku cayang... terima kasih daun keladi... hehehehe....

TERUNG BERLADA

BAHAN2NYA:

6 terung pendek ( batang ke biji hah)
cili merah dan cili api (ikut suka)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
setengah cawan udang kering (dicuci dan tos)
minyak

CARANYA:

Terung dibelah dua. Kemudian digoreng atau bakar setengah masak. Kalau goreng, guna sikit jer minyak. Kemudian tepikan. Goreng udang kering hingga garing atau ranggup guna api sederhana. Tepikan. Tumbuk cili merah/cili api, bawang besar dan bawang putih.

Tumis dalam minyak sama goreng udang tadi. Bila dah naik bau dan garing, masukkan terung. Golek2 sampai rata selama kira-kira lima minit. Pastu sebelum tutup api, taburkan udang kering yang digoreng tadi dan gaul rata.

Oh ya lupa lak. Bubuh sikit jer garam sebab udang kering kan dah masin. Kalau tak guna pak ji, bubuhlah gula sikit.

Tuesday, April 17, 2012

My Little Star @ UTM Equine Centre

 

Bersantai-santai di UTM International Johor Horse Show 2012


Adik dan kakak...

 

Abang dengan minatnya...

Dressage...

 Show jumping...

 

Come on...jump Gold...!!!

hebat!!


Tahniah dan syabas the young rider, Amirul Asyraf...!!


Islam membenarkan apa-apa yang baik dan bermanfaat kepada manusia. Dalam Hadith, Rasulullah (SAW), memerintahkan kita dengan bersabda:  "Ajarilah anak-anak kalian berkuda, berenang dan memanah” (Riwayat Sahih Bukhari/Muslim)... wallahualam...