Sunday, October 26, 2014

Hijrah... Jeruk mangga asam boi


Assalamualaikum dan Salam Tahun Baru 1436 Hijrah kepada semua umat Islam di mana jua berada... Semoga kita dapat menghjrahkan diri kita kepada yang lebih baik dari hari-hari sebelumnya... 

Ya Allah Ya Tuhan kami...limpahkanlah kepada kami...
  • Rahmat, Hidayah dan kurniaanMu...
  • Kesihatan zahir dan batin...
  • Rezeki yang melimpah dan berkat...
  • Anak-anak yang soleh solehah...
  • Keluarga yang sakinah mawaddah warrahmah...
  • Kebahagiaan di dunia akhirat...
  • Dijauhkan dari segala keburukan dan didekatkan pada segala kebaikan...
AMIN...AMIN...  Perkenankan lah doa kami Ya Rabb...


Fenomena jeruk mangga asam boi pulak melanda... tak pasti pulak bila bermulanya demam jeruk mangga ini dan siapa yg mengkreatifkannya... tetiba meletops di sana sini...  

Dulu masa k.gee kecik bila buah mangga merimbun dan emak buatkan jeruk, kami adik beradik buat tak reti jer tak menjeling pon... puas lah mak seorang diri menghabiskan sebalang jeruk mangga yang dibuatnya... kadang-kadang sampai berbuih tak terhabis makan....  

Hari ini bila muncul jeruk mangga berasam boi... aik! mana jeruk mangga mak tadi...? Lor.... tak sempat nak masuk dalam balang sudah licin rupanya... masyaAllah... sedap rupanya jeruk mangga asam boi ni.... patut la popular...


Nasib baik ada pokok mangga belakang rumah yang sedang berbuah... apalagi! pagi-pagi buta sudah meminang mangga muda.. mengalahkan orang ngidam... kecur dibuatnya... hehehe,..   jom layan....



JERUK MANGGA ASAM BOI

4 biji mangga muda (suka hati nak buat banyak mana...)
1 paket asam boi (10-12 biji)
5-10 biji cili padi (kalau suka pedas boleh tambah)
Sedikit garam
1/2 cawan gula (ikut kesesuaian rasanya... )

Caranya :
  • Basuh dan potong mangga muda tadi mengikut citarasa anda
  • Potong juga cili padi, nak lebih pedas bolh tambah yea...
  • Tambahkan sedikit garam, gula dan asam boi
  • Satukan kesemuanya dalam bekas dan gaul rata.
  • Masukkan dalam bekas, tutup dan sejukkan dalam peti ais 4-5 jam.


Tadaaa.... jom jeruk...


6 comments:

hazila said...

Saya pun dah buat kak. Memang sedap.

cheq da said...

Sedapnya...nk buat mangga plak xde...jamu mata jea la

Yani Hamshah said...

sy pun dah buat.. sedap sangat...

Suhaila abd manap said...

mak aii...sana sini demam jeruk mangga...kena buat buat jugak ni...jemput jengah blog kerdil saya...:) selamat berkenalan

Amie said...

adeeehhhh... sana sini jeruk mangga asam boi.... mmmmmm kecur!

Umie Jazz said...

aduh gee klu camni kena bli mangga muda laa jawabnyer...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015