Thursday, March 12, 2015

Bubur gandum


Pernah dengar bubur kacang anak lebah? kalau tak silap k.gee di Negeri Perak saje yang ada bubur itu... biasanya bila ada kenduri kendara mereka akan menyediakan bubur kacang anak lebah... masak bubur kacang seperti biasa dan 'dikahwinkan' dengan bubur gandum seperti yang k.gee buat ni... cuma adunan mereka lebih lembut dan dicampur dengan air pandan sebagai penambah aroma... mereka menggunakan acuan seperti acuan cendol untuk membentuk 'anak lebah' tu... k.gee tak pernah lagi mencubanya... seorang rakan lama yang berikan k.gee resepi... katanya sangat sedap dan ralit menggigit2 doh yg kenyal2 tu... Insya Allah bila ada kesempatan nanti bolehlah mencubanya... Hari ini kita layan bubur gandum versi geehut dulu yea... hehehe


BUBUR GANDUM 
Bahan-bahan A:

2 cawan tepung gandum
air secukupnya
secubit garam

Bahan B:

1 mangkuk santan (lebih kurang 1 liter)
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air gula merah
Daun pandan


CARA MEMASAK :

Sediakan periuk dan satukan santan, sedikit air, daun pandan dan gula merah.  Panaskan dan kacau rata. 

Gaulkan semua bahan A dalam bekas yang sesuai, masukkan sedikit demi sedikit air sampai adunan tepung sebati dan menjadi doh yang lembut. Kemudian jemput2kan atau gentel doh tadi dan masukkan ke dalam santan dan masak sehingga kuah mendidh.



Sedapnya slrup bubur gandum...
jemputlah buat sendiri... hehehe 

6 comments:

Unknown said...

macam sedap ni Gee bubur ni lapaq lah pepagi ni

fazliana said...

sedapnya...rsenya first time dengar bubur gandum nie

tun_telani said...

tun paling suka mkn bubur/pengat gandum nih.. mmg masa kecik2 dulu mama tun selalu buat. biasa tun letak kapur sket dlm tepung tu :)

Rohah said...

compem enak ni....macam bubur candil dari tepung pulut

Amie said...

Kenangan di bulan puasa... selalu dapat makan bubur gini.

Unknown said...

waw sedap sekali bikin perut keroncongan saja... saya lagi konsumsi Jelly Gamat Gold G Obat Kanker Lambung Tradisional apakan tidak apa apa makan makanan ini???

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015