Sunday, April 8, 2018

Nasi Ulam ala Utara


Selamat berhujung minggu... Jom ke Pasar Tani...kata Abang Haji... sejak semalam lagi tekak ni memang teringin nak makan nasi ulam... kebetulan pulak sudah lama kami tak pergi ke pasar... maklumlah bila tinggal berdua ni makan minum pon ala kadar saje... tambah abang haji sedang berdiet... mak aji tak larat nak berdiet.... bila pedih perut godek nasi goreng la...hehe! 

Sesampai di Pasar Tani, hujan pulak turun tapi taklah lebat sangat... payung tak dibawa... terus saje secepat kilat kami meluru ke tempat makcik menjual sayur kampung... capai beberapa jenis ulaman yang dikehendakki dan terus berkejar ke kereta... bahan-bahan lain terpaksa beli di kedai berhampiran rumah... hujan semakin lebat... mujur kami selamat sampai ke rumah... walaupun bahan2 untuk nasi ulam tidak lengkap lagi tapi tak mengapalah... cukuplah apa yg ada tu... insyaAllah berkat air tangan isteri tercinta sedaplah nasi ulam tu nanti... kata bang haji sambil menjeling isteri di sebelah... kembang kempis hidung mak aji tau kena puji.... hoyay!




NASI ULAM  ala UTARA (Geehut style)

Bahan-bahan:

1 mangkuk nasi putih
2-3 ekor ikan selayang
Sedikit ikan masinkurau - digoreng
1 helai daun kunyit
1-2 batang serai
3 ulas bwg merah
2-3 biji cili padi - dihiris
1 inci lengkuas muda
1 inci halia
2 sudu kerisik

Bahan ulaman:
Daun selom, daun serai kayu, pucuk gajus, daun selasih, bunga kantan dan daun ulaman lain yg digemari

CARANYA:

1. Sediakan nasi putih di dalam mangkuk besar.  Ketepikan.
2. Bahan ulaman dihiris atau diracik halus.
3. Serai, bwg kecil, halis, lengkuas juga dihiris nipis.
4. Ikan selayang dibersihkan dan goreng sehingga garing.  Kemudian ambil isinya dan tumbuk sehingga hancur.
5. Masukkan semua bahan yg dihiris ke dalam mangkuk nasi tadi dan gaulrata.
6. Masukkan ikan goreng dan ikan masin yg ditumbuk, kerisik, garam dan hirisan cili padi.
7. Sedia dinikmati bersama kuah asam rebus ikan atau daging bakar.



Kata kawan mak aji, orang utara makan nasi ulam sama ikan goreng atau kuah asam... ye lah... memang sedap... cubalah...



4 comments:

FHA Selemak Santan said...

suka nasi ulam...
tengok bila-bila berkesempatan nak mengulam juga

gee said...

boleh buat menu berbuka pose..

Amie said...

Menu sihat ni Gee.

Anonymous said...

Sedapnya.....sihat pun sihat...salam kenal awak..jom la ke blog saya https://cararesepi.blogspot.my/

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015