Sunday, June 3, 2018

Itik salai masak lomak cili api


Semalam dapat itik salai buah tangan dari Negeri Sembilan... Alhamdulillah rezeki... harum semerbak baunya ala-ala aroma ayam golek... tak sabar nak memasak... Sebenarnya k.gee tak pernah masak itik... pernah makan sekali jer rendang itik di di rumah kawan... itupun sudah beberapa tahun yg lalu... Kata orang itik salai sedap dimasak lemak cili api... hai... memang peberet en hubby lah kalau masak yang pedas pedas... harus masak nasi lebih nampaknya... compom berselera...! 


Pertama sekali k.gee gugel resipi... oooh... orang Negeri Sembilan masak lemak itik tanpa menggunakan bawang... hanya halia, lengkuas dan sekilo cili padi... ops... sekilo! nak mampus...ceri beri nanti..! hahaha... 


ITIK SALAI Masak Lomak Nismilan
Resepi : fayreenmizan

Bahan-bahan:
-1/2 ekor itik yang telah disalai
-2 batang serai- dititik
-250gm santan pekat
-200gm air 
-1 helai daun kunyit
-1 sudu kerisik (k.gee tambah)
-garam  
-sedikit serbuk kunyit

Bahan tumbuk/kisar:
-10 biji cili api - boleh tambah kalau nak lebih pedas
-2 batang serai - dihiris halus dan kisarkan (ni optional ya... tapi rasa masakan memang lebih marvellous)
-1 inci kunyit hidup 
-1 inci halia

Cara-cara :
Tumbuk lumat atau kisar cili api bersama bahan-bahan kisar yang lain. Campurkan bahan-bahan kisar bersama-sama itik di dalam periuk. Masukkan juga serai yang telah dititik. Masukkan air dan masak dengan api sederhana sehingga daging itik empuk. Selepas itu masukkan santan. Kacau-kacaukan kuah supaya santan tidak bergentel. Pastikan kuah tidak terlalu pekat atau terlalu cair. Apabila kentang sudah empuk, masukkan pula daun kunyit dan garam secukup rasa. Biarkan sehingga semua bahan mesra. Siap!


No comments:

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015