Monday, February 1, 2010

Petua Menangani Penyakit

Mengeluarkan Semut Dari Dalam Telinga
Sebahagian dari kita pernah mengalami kemasukan semut di dalam telinga. Cara untuk mengeluarkannya ialah dengan mengambil kapur sireh (sebaiknya yang lembut yang telah banyak terendam dalam air). Sapukan kapur tadi pada sekeliling telinga (bahagian luar bukan di dalam). Biarkan seketika, pasti semut itu akan keluar dengan sendirinya.

Senaman Mudah Utk Hilangkan Lenguh Peha & Kaki
Banyak melakukan kerja rumah atau berjalan jauh boleh memenatkan otot-otot di bahagian kaki & juga peha. Cara paling mudah untuk menghilangkan rasa ketegangan ini dengan melakukan senaman ringan. Caranya, dengan meniarap di atas lantai kemudian angkat perlahan-lahan kedua-dua belah kaki ke atas supaya otot dapat berehat.

Mengelakkan Sakit Gigi & Mulut
Umtuk mengelakkannya iaitu dengan mencampurkan sedikit garam halus pada ubat gigi anda. Gosok rata pada keseluruhan gigi & dalam mulut anda.

Kuku Kaki Cekam
Buah manggis selain sedap dmakan, kulitnya amJika tidak ada minyak kelapa, sebarang minyak masak juga boleh digunakan.
Limau Nipis Segarkan Badan
Bagi anda yang selalu demam atau pening kepala tentu tiada selera makan. Bagi mengatasi masalah itu, minumlah secawan air campuran limau nipis (1 biji limau dengan 1 cawan air suam).. Selawat terlebih dahulu, Insyaallah, anda akan merasa lebih segar, mengelakkan kita dari muntah & boleh juga damalkan bila hendak berjalan jauh.

Sakit Perut Selepas Makan Bubur Kacang
Sekali-sekala makan bubur kacang memang menyelerakan. Tapi, jika makan secara berlebihan akan mendatangkan sakit perut pada sesiapa yang tidak biasa. Untuk mengelakkannya, masukkan 2 atau 3 hiris halia ketika anda memasak bubur kacang.

Keracunan
Jika anda atau anak-anak anda termakan racun, langkah yang sehabis pantas ialah dengan meminum air kelapa muda. Minum banyak-banyak air kelapa muda tadi, ia dapat mengurangkan bahaya racun tadi. Kemudian terus berjumpa doktor.

Hilangkan Parut Demam Campak
Untuk menghilangkan parut demam campak ialah dengan mencampurkan sedikit daun cermai ke dalam sedikit beras yang telah drendam terlebih dahulu. Kisar bersama air kemudian dsapu pada badan yang baru sembuh daripada demma campak kira-kira 10 hari. Lakukan 3x sehari.

Penawar Darah Tinggi
Penhidap darah tinggi dgalakkan mencuba petua ini. Daun sup (terpulang pada anda berapa banyak yang dperlukan). Cuci bersih kemudian rebus bersama air. Jangan campur garam atau apa-apa serbuk perasa. Bila sudah mendidih, angkat & biarlah terlebih dahulu. Bila dah suam, bolehlah dminum airnya sambil berselawat. Amalkan selalu.

Kurangkan Kadar Kolestrol
Perah sedikit lemon & campurkan dengan 1 sudu kecil minyak zaitun. Amalkan meminumnya 2 atau 3x sehari atau setiap kali mengambil makanan berkolesterol tinggi. Insyaallah, kesannya akan dapat drasai dalam masa seminggu. Ia juga dapat menghilangkan pembetukan selulit.

Perut Sebu
Biasanya kita gemar memakan makanan seperti nangka, pisang embun & labu tetapi kerap mengalami rasa kurang selesa selepas memakannya. Cuba letak 1 susu kecil halba di dalam gelas & tuangkan air panas mendidih. Biar hingga air itu suam. Kacau, kemudian minum.
at berguna untuk menghilangkan cekam kuku kaki. Caranya ambil bahagian dalam kulit manggis dan letakkan ke kuku yang dmakan cekam. Buat seperti memakai inai. Amalkan selalu. Insyaallah kesannya dapat dlihat dalam beberapa hari sahaja.

Hilangkan Calar Balar & Miang
Untuk mengatasi kaki & tangan yang terasa miang atau calar balar, cubalah melumurkan minyak kelapa dengan sedikit garam yang siap dbancuh di tempat yang miang & calar balar tadi, anda akan merasa nyaman & selesa selepas itu.

No comments:

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015