Friday, February 5, 2010

Tazkirah Jumaat


Ibrahim Adham & Sebutir Kurma

Selesai menunaikan Ibadah Haji, Ibrahim Adham (seorg ahli Sufi terkenal) berniat untuk menziarahi Masjidil Aqsa. Beliau singgah membeli sedikit kurma dari seorg pedagang tua berdekatan Masjidil Haram untuk bekal perjalanannya.

Setelah kurma ditimbang dan dibungkus, Ibrahim ternampak sebutir kurma di tepi alat timbangan. Menyangka kurma itu adalah miliknya, Ibrahim memungut lalu memakannya.

Empat bulan perjalanan, Ibrahim tiba di Masjidil Aqsa, Seperti biasa dia memilih ruangan di bawah Kubah Sakhra. Di sana, dia solat dan khusyuk berdoa apabila tiba2 dia terdengar perbualan dua Malaikat mengenai dirinya.

"Itulah Ibrahim Adham, ahli ibadah yang zuhud dan warak, yang doanya selalu dikabulkan Allah" kata Malaikat pertama.

"Sekarang tidak lagi, sejak empat bulan lalu, doanya ditolak kerana memakan sebutir kurma yang jatuh dari meja seorang pedagang tua dekat Masjidil Haram." balas Malaikat kedua.

Ibrahim Adham tersentak mendengar perbualan itu. Dia terhenyak kerana amat tidak menyangka selama empat bulan ini segala ibadatnya tidak diterima Allah semata-mata kerana memakan sebutir kurma yang bukan haknya.

Ibrahim Adham beristighafar panjang. Dia terus berkemas untuk berangkat ke Mekah. Dia mahu bertemu pedagang tua itu untuk minta halal terhadap sebutir kurma yang dijamahnya. Tetapi di gerai kurma itu, hanya ada sorang anak muda di situ.

"Empat bulan lepas, saya membeli kurma di sini dari seorang pedagang tua. Di mana dia sekarang?" tanya Ibrahim Adham.

"Pedagang tua itu iaitu ayah saya, meninggal dunia bulan lalu, sekarang saya yg ambil alih perniagaan ini" kata anak muda itu.

"Innalillahiwainnahilaihiraji'un. Pada siapa saya hendak minta halal?" Keluh Ibrahim Adham, lalu dia menceritakan semua yang berlaku.

"Sebagai ahli waris pedagang tua itu, bolehkah engkau halalkan sebutir kurma milik ayahmu, yang saya makan tanpa izinnya dahulu?" Ibrahim Adham bertanya pada anak muda itu.

"Saya tidak ada masalah, saya halalkan, tetapi tidak tahulah 11 org saudara saya yang lain, semua mereka ada hak pewarisan sama seperti saya" kata anak muda itu.

"Di mana mereka? saya ingin temui mereka seorg demi seorg" pinta Ibrahim Adham.

Setelah beroleh alamat, Ibrahim bertemu seorang demi seorang anak pedagang tua itu yang semuanya tinggal berjauhan. Dia berjaya beroleh restu mereka terhadap sebutir kurma yang dimakannya.

Empat bulan kemudian, Ibrahim Adham sudah berada di bawah Kubah Sakhra semula. Tiba-tiba dia mendengar dua Malaikat berbual.

"Itulah Ibrahim Adham, yang doanya tertolak gara-gara menjamah sebutir kurma milik org lain."

"Sekarang tidak lagi, semua doanya sudah makbul, dia sudah dihalalkan oleh semua waris pedagang kurma itu. diri dan jiwa Ibrahim Adham sudah bersih dari kotoran akibat sebutir kurma yang haram. Sekarang dia sudah bebas"

No comments:

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015