Sunday, February 8, 2015

Ayam goreng kantan


Salam hari minggu... apa agaknya juadah makan tengahari ini? Bagi yang rajin tu pastinya pagi-pagi lagi sudah ke pasar atau pasar tani mencari ikan, sayur segar dan stok makanan... penuhlah bakul dengan segala bagai bahan memasak... Cuti hari minggu beginilah kesemptan untuk sediakan juadah istimewa untuk keluarga... yg penting suami dan anak-anak berselera makan...kan? 


Tapi hari ini k.gee tak berapa rajin... jadi masak yg mudah-mudah saje... kebetulan ada 2,3 ketul ayam bahagian isi dan sekuntum bunga kantan... ohoi..! sebut pasal bunga kantan, rasa macam terkejut bila beli bunga kantan 2 kuntum RM4.99... mahalnya!! mulalah terkenang bunga kantan di kampung yg terbiar tak dipedulikan... aduhaii... 


AYAM GORENG BUNGA KANTAN

2 ketul isi ayam (potong dadu)
1/2 cawan tepung gorengan
1 kuntum bunga kantan (dihiris halus)
4-5 biji cili padi
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 batang serai (diketuk)
1 sudu sos tiram
Garam secukupnya
Minyak menggoreng

Cara :
Lumurkan ayam yg dipotong dadu dengan tepung gorengan dan goreng sehingga garing.  Angkat dan ketepikan.

Cili padi, bawang dan bawang putih ditumbuk kasar.

Panaskan minyak dan tumis bahan yg ditumbuk tadi.  Masukkan serai.  Kacau dan biarkan naik baunya.  Masukkan bunga kantan hiris dan tambahkan sedikit air.  Biar seketika. 

Bila agak kering, kacau dan tambahkan sos tiram dan garam secukupnya.  Masukkan ayam goreng tadi dan kacau rata.

Siap untuk dihidangkan.



Sudi-sudikanlah....


3 comments:

Anonymous said...

Pasar malam rumah saya masih 50sen sekuntum..AlhamdulILLAH..hehe...

Nooriah Abdullah said...

tertawan kaknoor tengok ni Gee, kantan banyak kat umah esuk lusa boleh try ni

cheq da said...

Wah nti ada idea la nk masak kalau ada bunga kantan..boleh dicuba nti..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015