Monday, September 14, 2015

Bihun cili padi... pedasnyaa


YaAllah... teruknya keadaan berjerebu yg melanda negara kita sekarang... jerebu boleh akibatkan sesak nafas, sakit dada, mata pedih, sakit tekak, batuk, kulit gatal, bersin dan macam macam lagi... berhati hatilah sewaktu berada di luar rumah ye... dan jangan lupa jaga kesihatan kita dan anak anak... Pastikan minum air masak yang banyak dan gunakan topeng muka apabila berada di luar serta rajin rajinlah memasaklah makanan sendiri di rumah... ia pasti lebih bersih dan selamat


Bihun cili padi ini 'brunch' k.gee dan encik Laling kelmarin... terasa sunyi rumah bila semua anak anak sudah berjauhan... 3 orang sudah melanjutkan pelajaran dan tinggal di asrama... yang seorang lagi ikut rombongan sekolah ke Perak... melawat Galeri Sultan Azlan Shah, Kellies Castle dan explore Gua Tempurung katanya... jadi bila berdua k.gee memasak ala kadar sajelah... bubuh apa yg ada dalam stok dan gabung sekaligus sarapan dan makan tengahari... janji kenyang... boleh gitu?



RESEPI BIHUN CILI PADI

1/2 bungkus bihun - celur dalam air mendidih dan toskan
Sedikit kiub ikan bilis
1 biji telur
Sotong atau udang
Kicap
Sayur sayuran - kobis atau taugeh
Garam
Minyak masak secukupnya

Bahan kisar :
10 biji cili padi
3-4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar

Cara menyediakannya :-

Panaskan kuali, masukkan minyak masak secukupnya.  Tumis bahan kisar hingga bangkit baunya. Masukkan udang atau sotong serta kiub ikan bilis.  Kacau.  Bila sudah agak garing pecahkan sebiji telur dan kacau. Kemudian masukkan bihun yg sudah dicelur tadi. Tambahkan kicap dan sedikit air jika perlu. Jika suka boleh tambahkan sayur sayuran.  Gaul rata.


Memang pedas tapi mabeles taw...

1 comment:

Ruzita Idias Ismail said...

Assalamualaikum Gee, ya lah kan.. bila tinggal berdua.. mesti nak masak simple2.. siap campur breakfast dan lunch lagi..hehehe..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015