Tuesday, August 20, 2013

Samperit dulu-dulu


Masih dalam mood raya lagi kan..kan... walaupun ramai yang berpuasa sunat Syawal... alhamdulillah dan insyaAllah ada ganjaran buat orang-orang yang bersabar... Mood raya... kuih raya...jalan raya (bukan jalanraya)...duit raya... gambar raya... wah..! wah..! wah..! indahnya raya...!!



Samperit memang kuih raya paling glamer di hari raya kan... dulu kini dan selamanya... walaupun masa dan zaman telah mengubah rasa dan rupanya namun samperit dulu-dulu tetap menjadi pilihan hati k.gee... MIL k.gee suka sangat makan biskut samperit dan k.gee pon ada simpan resipinya yg bertulisan jawi... biasanya setiap kali raya dia akan buat kuih ini cuma tahun ini dia kurang sihat dan tak sempat menyamperit... Jadi k.gee buatkan samperit ini untuk dia dengan resipi dari emak Shiela Spices Journey... cuma tepung jagung butterfly k.gee gantikan dengan tepung jagung biasa saje sebab dah tak ada lagi di pasaran... Terima kasih bebanyak Shiela kongsikan resipinya... memang sedap... cair di molot... sangat sangat yummy!!! Izinkan k.gee kongsikan resipinya di sini pulak yer... 


SAMPERIT
Reseipi : Shiela Spices Journey

400 gm / 1 tin tepung B&P Butterfly
3/4 cawan tepung gandum
1 cawan gula castor
1 cawan mentega Buttercup
3 biji kuning telur
Sedikit vanilla extract

Cara:

1. Ayak tepung jagung bersama tepung gandum.
2. Kacau kuning telur dengan vanilla extract.  Ketepikan.
3. Dengan menggunakan senduk atau spatula kacau butter dengan gula castor hingga sebati.  Jangan guna mixer, nantui adunan akan lembikdan kena guna lebih tepung.  Kureng rasanya nanti kalau banyak tepung.
4. masukkan kuning telur dan kacau hingga mesra dan sebati.
5. Masukkan tepung yang telah diayak tadi sedikit demi sedikit dan gaul hingga sebati.  Guna tangan jer.
6. Dengan menggunakan acuan samperit tekan ke dalam loyang.
7. Panaskan oven danbakar pada suhu 150'c dengan api atas bawah selma 20 minit atau mengikut kapasiti oven memasing.
8. Setelah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara.



Biskut samperit kuih bahulu,
Almond london biskut suji
Jangan di lupa resipi dulu-dulu
Bila nk buat open house jemputlah k.gee...

hehehehe....

10 comments:

Delima Zamrud said...

D5 suker kuih nie biler makan tu hancur kat dalam mulut ermmm sedap nyerr :)

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rindu nak mkn sempirit dulu2, akak nak cubalah gee... tq share resepi ;)

Liza said...

peberet liza ni kak gee...tp malas nk buat...hihihi

EmbunRosaliza said...

Sedapnya, suka sangat bau pun harum, rapuh je

tun_telani said...

Salam kak gee.. mmg biskut org lama2 tak jemu dimakan.. simple dan sedap..

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

biskut semperit memang sedap..senang buat semperit macam ni..selamat hari raya kak.

fazianbatrisyia said...

Selamat hari raya kak gee.

Ini kegemaran anak sulong sy...bkn org dulu2 jek....atau sesuai dulu kini dan selamanya...

inazamri said...

samprit ni la fevret anak bongsu saya.sebekas kuih raya boleh dia hadap sorg.slmt hari raya

Wani said...

salam kak gee..selamat hari raya sedapnya biskut semprit.. tak berkesempatan nak buat kukis tahun ni..

mama sara nur said...

selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir batin
semperit lama memang sedap
tiapkali raya wajib ada he hee
sama resepi kakak sulong sy tu
dan memang ktorg tunggu biskut2 dia je

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015