Wednesday, January 22, 2014

Kek Pisang Marble


Hari minggu baru-baru ini k.gee sempat berjalan-jalan ke Pekansari Temerloh... ada berbagai-bagai hasilan kampung yang dijual di sana... rambang mata dibuatnya... maklumlah duduk di bandar jarang dapat berjumpa sayur-sayuran dan hasilan kampung... sekali sekala bila balik ke rumah emak barulah dapat memetik belimbing buluh, pucuk ubi, ulam raja, bunga kantan, kacang botor dan sebagainya... Pekansari Temerloh sangat luas, terasa lenguh kaki nak menghabiskan sesi lawatan... adoii... bila sudah berumur ni mulalah sakit kaki lah sakit lututlah kan...


Banyak jugalah k.gee bershopping di pekansari tu... sampai sengetlah bahu hubby menjinjing plastik barang2... hehehe... ada pisang berangan, terung telunjuk, kulat sisir, belimbing buluh, sayur keladi, sayur nangka muda, ikan patin salai, tulang ikan talang masin dan macam2 lagi... bolehlah buat stok untuk seminggu...  


Sajian hari ini Kek Pisang Marble... k.gee guna pisang berangan yg dibeli dari Pekansari Temerloh...

KEK PISANG MARBLE

Sumber resepi: Rahel

Bahan-bahan:

150g pisang ranum (apa2 pisang yg ranum pun bole guna, k.gee guna pisang berangan)
180ml minyak masak
1 cawan gula kastor
3 biji telur
1 1/2 cawan tepung gandum}
1 sudu teh serbuk penaik}
1/4 sudu teh serbuk soda bikarbonat}'diayak
1/2 sudu teh esen vanila
1 sudu teh chocolate emulco
(k.gee tambah 1 sudu serbuk koko)

Cara:

1.Panaskan ketuhar pada suhu 170'C.Griskan acuan sifon dengan mentega/marjerin.

2.Minyak, telur, gula kastor dan pisang diblend hingga hancur.

3.Tuang ke dalam mangkuk besar.Masukkan pula esen vanila dan tepung yang sudah diayak tadi.Gaul rata.

4.Bahagi adunan kepada dua bahagian.Yang satu bahagian diberi chocolate emulco dan yang satu bahagian dibiarkan pada warna asal.

5.Tuangkan adunan coklat ke dalam acuan diikuti adunan warna asal. Buat seperti ini hingga selesai.

6.Bakar dalam ketuhar pada suhu 170'C selama 45 minit guna api atas dan bawah.


Memang sedap kek pisang resepi Rahel ini, sekali hadap sudah licin... berbaloi-baloi 


Jemputlah makan kek pisang...bunga jangan makan yer... hehehe

8 comments:

izahdaut said...

KAK GEE... cantik banget kek pisang akak... wah wah. sedap tu

zila norazila said...

Kek pisang mmg x pernh jemu nk buat..cntik pulak bila dh di marblekn.

Rostina Sulaiman said...

br je terliur dgn muffin pisang k.diha….alih2 k.gee pun versi pisang gak. cantik & nampak sedap

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Amboi Gee pun resepi pisang, singgah blog kak rose cekodok, singgah blog Madiha muffin... smpi sini kek pisang... tergoda akak dgn kek PISANG gee ni ;)
Nak cari pisang jugak lah ni ;)

Umie Jazz said...

Assalamualaikum Gee aduh terliur kita nmpk kek pisang ni..cantik jer kejadian..pisang pun ader..teruja nk buat..

Yatie said...

cantik banget kek pisang ni...klau dpt sepotong, bestnya...

Mori Said said...

Salam Gee.... Baru hari ni dpt menyinggah.... Maveles kek pisang marble.. Nk ckit... Hehehehe

HomeKreation said...

Gebusyh nya Gee.... pisang ada lagi ni...hehe

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015