Monday, January 27, 2014

Me 'ngaku' juga akhirnya...


Assalamualaikum... salam Isnin salam sejahtera dan salam ceria buat semua di luar sana... Hari ini hari Isnin minggu terakhir bulan Januari... macam tak sedar jer macam sekelip mata jer macam cepat jer... macam baru semalam tahun baru.... Semoga Allah berikan kita peluang dan kesempatan untuk melakukan amal ibadat buat bekalan di akhirat nanti... Allahhuakbar...Allahhuakbar...Allahhuakbar...


Hari ini saya me 'ngaku'... mengaku buat kerepek jer... bukan buat salah apa pun... hehehe jangan marah yer gurau-gurau di pagi Isnin yg blues ini... sedap wooo layan kerepek ngaku ini... rasanya lemak-lemak gitu... lebih sedap daripada potato chips.... selain kerepek, katanya sedap juga digoreng bersama daging yg dihiris nipis ala-ala masak paprik tu... yg ini k.gee tak pernah cuba lagi... cuma ubi ngaku ini muncul setahun sekali aje bila tiba perayaan CNY... so sekaranglah masa yg sesuai untuk me'ngaku' kan...


Kerepek ngaku ini k.gee goreng ikut stail Zila4ever... buang kulitnya dan rendam air garam beberapa jam... kemudian goreng, toskan dan tabur serbuk lada hitam sikit atau cili kering goreng... sedap pedas pedas... krup krap krup krap licin sebalang makan depan TV...



NGAKU CHIPS (KEREPEK NGAKU)


Bahan :

Beberapa ketul ubi ngaku
Garam
Air
Minyak menggoreng

Cara membuatnya :

1.Mula-mula kupaskan kulit ngaku sehingga bersih. Kulitnya nipis saja. Tak perlu dibuang bahagian atas yang macam jambulnya tu untuk memudahkan semasa proses menyagatnya nanti

2.Sagatkan menjadi kepingan2 nipis, pegang bahagian atas jambul dan sagat perlahan2, hati2 jangan sampai tercedera tangan...

3.Rendamkan di dalam air garam sehingga selesai kesemuanya, toskan

4.Panaskan minyak secukupnya, minyak mestilah betul2 banyak & mencukupi

5.Apabila minyak sudah betul2 panas, masukkan kesemua ubi ngaku yang siap disagat dan gorengkan sehingga betul2 garing, tapi jangan sampai terlebih garing nanti tak sedap pulak..

6.Angkat dari minyak & toskan. Kemudian bolehlah ditaburkan sedikit garam halus dan serbuk lada hitam...jika suka...
 

Siapa nak mengaku... silakan lah...

8 comments:

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

sedap ni kerepek ngaku... mkn kejap je... tp nak membuatnya punyalah lama.. hehehe...

zila norazila said...

Wow kak gee..mabless.kita punya dh tggal arwah..he hee..nk buat lg malass

ady said...

salam
wow kak gee..npk sedap ngaku tu ...nak sikit..

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedap kerepek ni Gee, tahun lepas akak ada buat jugak... tahun baru china jer ada ngaku ni.. :)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Wah!sedapnyaaa...TP atie blm pernah 'ngaku' lg..hehehe

Umie Jazz said...

Assalamualaikum gee hehe akhirnya meng"ngaku" jugak kan.."kruk kruk kruk" sambil goreng sambil makan...

fazianbatrisyia said...

tahun ni belum meng'aku'lagi...sedap tgk sana sini org mengaku...malas pulak nak buat...terhad masa nak dok dapur lama2.

iT's All aBout uS said...

haah, time nak buat punya la bercinta, elok je siap goreng tak sampai 5 minit licin di sauk dek anak and en.suami... memang sedaplah kerepek ni, rugi tak buat

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015