Wednesday, July 2, 2014

Asam pedas kegemaran


Jom pergi pasar cari ikan untuk masak petang ini... apa kata menu berbuka hari ini makan nasi berlaukkan asam pedas ikan... pasti menyelerakan... aduh mak ai..! mahalnya ikan... sekilo ikan jemuduk yang k.gee beli ini harganya mencicah RM22.00 kau..!! haisy... ketar tangan nak keluarkan duit dari dompet... kalau beli ayam baru RM8.50 sekilo... tapi takkan hari-hari makan ayam kan... redha ajelah yer janji dapat ikan segar dari ladang untuk hidangan keluarga tersayang...



ASAM PEDAS IKAN JEMUDUK

Bahan2nya

1 kg ikan jemuduk (atau apa2 ikan kegemaran)
1/2 mangkuk air asam jawa
Daun kesum
Bunga kantan
Bendir
Garam dan gula secukupnya

Bahan2 kisar

150 gm cili kering
3 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
1/2 inci halia
Sedikit kunyit hidup
Sedikit belacan

Cara2nya

1. tumiskan semua bahan kisar dengan sedikit minyak sehingga bangkit baunya.

2. masukkan ikan dan gaul rata.

3. masukkan pula air asam jawa, bunga kantan dan daun kesum.

4. perisakan dengan garam dan gula secukup rasa.

5. biarkan mendidih dan masukkan bendir jika suka.
 

Asam pedas kegemaranku... memang ummmmpph...!!

7 comments:

Wani said...

salam kak Gee .. pg pg dah jamu mata tengok asam pedas .. memang sesuai untuk juadah berbuka .. resepi simple 2 macam ni.. kan... tapi x pernah tengok ikan jemuduk tuu..

Honey said...

Salam Kak Gee,

Mouth watery dah ni Kak Gee oii *grin*

❤Kamsiah❤ said...

aduiii...kesemua resepi kat sini mengugat iman hehe..gambar2 yg superb cantik..!!

thanks datang blog saya..datang kembali dan follow Gee

Umie Jazz said...

Assalamualaikum Gee pos kt Uj semangkuk...;)..boleyyyy

tun_telani said...

ikan jemuduk pon tun xtau mcm mana rupa dia.. hehehe...

Ayu said...

Assalam Gee,
salam ramadan buat gee & family..
kita pun macam tun juga ikan jemuduk tak kenal macam mana..hehe..

Rohah said...

Sedapnya nampak ikan tu duduk DLM mangkuk...;)

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015