Monday, November 24, 2014

Donut gebu Noorsha Adam


Siapa nak donut gebus angkat tangan...!! 1, 2, 3, 4, 5... wah..!! ramainya peminat donut yea...  ini donut gebus gebas cik kak Noorsha Adam yang comel lote orangnya... Noorsha memang pakar bab masak memasak ni... bukan sahaja donut, kek, roti dan paling terror buat takoyaki..!! bersusun pelanggan oder takoyaki dia... terlajak laris ko...!! k.gee selalu skodeng blog dan fb Noorsha dan selalu angkut resipi dia... haa! donut munger ini hasil dari resipi Noorsha lah.... memang superb... memang berbaloi...!! Terima kasih Sha...


Bila tiba musim cuti sekolah, memang harus bersedia dengan stok makanan di rumah... al maklumlah anak-anak bila bercuti dan berkumpul ramai-ramai memang acap kali perut lapar... k.gee buatkan donut resipi dari Noorsha dengan niat nak frozenkan dan boleh makan 2.3 kali... tapi rupa-rupanya satu adunan tu sekali hadap saja sudah licin... waaa.. !! manyak cidap donut cik Sha...puji anak-anak... k.gee kongsikan resepi donut Sha di sini yer... lain kali boleh buat lagi...        


DONUT
Resipi : Noorsha Adam

400 gm tepung roti
100 gm tepung kentang
50 gm susu tepung
50 gm gula
20 gm butter
20 gm shortening
2 biji kuning telur B
260 gm air sejuk
1/2 sb yis
1 st baking powder
1 st softner
1 st garam

Cara :

1. jika uli guna mixer :
masukkan semua bahan dalam mixer uli hingga licin. masukkan garam dan uli lagi hingga elstik.

2. Jika uli guna bread maker :
masukkan semua bahan dan tekan setting dough... letak garam jauh sikit dari yis

3. Jika uli guna tangan :
masukkan bahan kering dulu dan gaul rata... kemudian diikuti bahan basah... uli hingga licin... masukkan garam dan uli lagi hingga licin dan elastik

4. perap hingga naik 2 kali ganda

5. canai doh 1 cm tebal dan terap dengan donut cutter... nak bentukkan manual pun boleh...

6. Biarkan doh naik sekali ganda lagi... kemudian baru gorengdengan api sederhana hingga kekuningan




Selamat mencuba..!


 

5 comments:

Eny Abdullah said...

cantiknye donut bentuk bunga bunga.... kat mana nak cari acuan mcm tu ye?
Jom lawat blog saya pula  http://enyyusnizar.blogspot.com/

IeRA said...

salam Perkenalan..

Comelnya! KAlau anak2 saya tgk mesti nak ni

Kjee said...

Cantiknya. Lagi berselera lah makan kan? Hehehe

tun_telani said...

comeynyer donat munger2... ^^ guna tepung roti campur tepung kentang, confirm lembut dan gebu.. tun blom sempat mendonat lagi.

zila norazila said...

sedapnye ..nnt zila nk try jgk..aritu dh amik resepi dr norsha ne..tggu rajin sikit..he hee cutter cantik kak gee

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015