Wednesday, November 19, 2014

Pajeri nenas


Salam pagi Rabu... cuaca redup pagi ini... mungkin matahari malas nak bangun gamaknya... sama macam tuan rumah yang terlewat bangun... terlajak tidur ko...!!! maklumlah... cuaca yang sejuk sejuk begini memang sedap berlingkar atas tilam peluk bantal sambil tarik selimut kan... hehe  


Sudah lah malas perut pulak lapar memanjang... haisy! Jom kita layan pajeri nenas untuk lunch hari ini... sedap tau makan bersama nasi hangat dan ikan masin atau ikan gelama jeruk... fuhh!! mabelesnya...


PAJERI NENAS


Bahan bahan:

• 1 biji nenas (dibersihkan dan hiris kecil)

• 1 paket kecil rempah kari daging

• 2 sudu besar cili giling

• 1 sudu besar kerisik

• 1 keping kecil gula merah/gula melaka

• 200gm santan

• 2 batang serai

• rempah penumis – bunga lawang, bunga cengkih, kulit kayu manis, buah pelaga


Bahan untuk di mesin :

• 100gm udang kering

• 1 inci lengkuas

• 2 biji bawang besar

• 5 ulas bawang putih

Cara cara:

1- masukkan minyak ke dalam kuali dan biar sehingga panas, tumis bahan menumis seperti bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga.

2- masukkan bahan yang di mesin + rempah kari + 1 gelas air + santan + kerisik + serai. Biarkan mendidih.

3- kemudian masukkan nenas yang sudah dicelur.

4- masukkan pula garam, gula dan asam keping secukup rasa dan biar sehingga sedikit pekat dan kering.

4- Siap dan boleh dihidang!!



Haha... jemputlah...


7 comments:

Eny Abdullah said...

wahh pagi pagi dah nampak pajeri nenas. sedapnya dimakan dgn nasi panas, ikan masin dan sambal belacan kan... saya suka pinggan yg classic tu...

Liza said...

sedapnya pajeri, tetiba rasa nk g beli nenas...hihi

Cheq Sue said...

salam kak gee... sedapnya nampak pajeri nenas tu, tapi saya lebih suka kalau buat dengan terung. kalau nenas suka pajeri kuning atas tu...

zila norazila said...

klu x de kje kwin jrg jumpa pajeri nenas ne..sabtu ne ada jmputn..leh lh dpt rasa..he hee

Norliza Osman said...

wah! sedapnya...

lama tak makan pajeri nanas ni...

mama sara nur said...

assalam k gee
kesukaaan sy dan en suami he hee
mabelesss dpt ni boleh makan nasi 2 kali tambah

maz said...

Assalamamualaikum...waaaa meriahnya menu diaa..mcm2 ada..sukaa tgk gmbar semua cantikkk...lama dah xbuat dan mkn pajeri nenas ni...sbb klu buat sendiri je yg mkn..sedapp layan dgn ikan masin kan...mksih sudi singgah dpur kcik kita tu...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015