Tuesday, March 5, 2013

Kek karamel capuccino... pengubat rindu


Salam rindu dan salam bahagia semua..... apa khabar anda di sana? Di harap semuanya sihat dan ceria selalu... sudah agak lama k.gee tak bersiaran rindunya pada anda semua... al maklum sajalah tanggungjawab kita sebagai isteri yang bekerjaya... banyak urusan yang perlu dilaksanakan... tugas-tugas di pejabat dan tugas-tugas rumahtangga... yang penting kita kena bijak membahagikan masa... tak gitu? (walaupun kadang2 stress jugak... hehehe)

 

Sejak seminggu ini k.gee agak sibuk sikit...  sebelah malam baru dapat ronda2 dapor kengkawan... itupun sempat touch n go jer... tak sempat nk tinggalkan jejak pon... dapor gee-hut lagi lah tak sempat nak touch langsung... dah beberapa hari tak berasap...   


Hari ini k.gee buat tayangan amal dengan kek karamel capuccino sebagai pengubat rindu.... dah lama teringin nak mencuba tapi dek kerana banyak sangat resipi yang teringinnya jadi kenalah tunggu giliran... bak kata suami k.gee tu laaa... lapar mata...! hehehe... Resipinya k.gee angkut dari dapor Shasha dan cnp di sini pulak... halalkan yer dik... kek k.gee ni agak comot sikit... kelam kabut masa mengukus sebab tetiba gas habis... nasib baik kedai dekat... terus pecut beli gas...  Apapon hasilnya memang berbaloi-baloi... sedap kek karamel ini.... Kalau teringin nak merasa kenalah cuba buat yer... Jom!


KEK KARAMEL CAPUCCINO
Resipi : Shasha Rahmat

Bahan2 caramel

1/3 cwn gula - jika gunakan loyang besar boleh kurangkan qty gulanya
1/3 cwn air panas

cara2

di dalam periuk masak gula hingga perang, masukkan air panas sedikit demi sedikit - kalau suka cair boleh habiskan air tu.. ..sudukan sesudu kecil (atau hingga menutupi dasar loyang - sy gunakan pan 2 inci)

SAPUKAN KELILING PAN DGN SEDIKIT MINYAK untuk mengelakkan kek coklat kita melekat.

Bahan2 pudding

4 biji telur
3/4 cawan susu pekat
1 cawan susu/susu cair
1 sdK esen vanila
1 sdB tepung jagung - dilarutkan dgn sedikit air

cara2

pukul telur dn satukan semua bahan - pukul ringan, tapiskan sebelum dimasukkan pd pan yg berisi karamel tadi.

KUKUS selama lebih kurang 10mins...jika dh masak kecilkan api

angkat pengukus ambil garfu, carik2 kan permukaan pudding. kemudian perlahan2 sudukan pula adunan kek coklat. kukus selama 20 minit atau hingga masak.

cake chocolate - sy gunakan 1/2 adunan dr resipi asal cuma sy x masukkan susu pekat krn dh cukup manis hasil dr gula tu.

Bahan2

2 telur
1/2 cwn gula pasir - pd yg suka manis boleh tmbh
1/2 cwn minyak masak

bahan ayak

1 cawan tepung gandum
1/4 cwn susu tepung
1/2 cwn serbuk koko
1/2 sdK baking powder
1/4 sdK bica soda
1/2 cawan air panas
11/2 sdK perisa capucino

cara2

pukul ringan telur bersama minyak, susu dan gula
masukkan bhn ayak dan perisa capucino , masukkan air panas dn kacau serata.
sudukan perlahan2 ke dalam pan yg berisi puding tadi. kukus selama 20 minit.



Nyum nyum... jemputlah!

8 comments:

Liza said...

comel nmpak kek tu kak gee..sayang pulak nk mkn..

Marsita yahya said...

comel nyer kek tu Kak G:) sekali ngap aje ni habis ni...

sabar dubai said...

Terliur sudaaaa kak g

umi's cup cake said...

Tak tau nak kata apa...sedapnya

Mori Said said...

Gee ...sedap betul tengok kek tu...

tun_telani said...

Salam kak gee.. sedapnyer nampak kek caramel nih.. dapur tun pun berasap sket2 je. huhu.. mmg byk betul mende nk buat.

Sury Abil said...

Sedap ni..ada capucino..prnh gak buat versi coklat kek..x tayangn amal lagi pun...:-)
Kiut je kek karamel dia...

Rohah said...

enak je tgk kek karamel ni kak..kita belum pernah buat lagi..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015