Thursday, February 28, 2013

Kek Lemon Sha


Assalamualaikum dan selamat pagi Khamis semua... dalam sibuk sibuk pun sempat lagi k.gee mencelah di dapor maya gee-hut ini... hehehe... kemaruk berblogging kata hubby... walaupun tiada menu spesel sekadar menu biasa biasa saja... layan tekak orang kampung...! ops...ada ke orang kampung makan kek pepagi begini... ? hehehe...


K.gee memang suka buat kek yang simple-simple begini... kalau yang ada krim dan deko-deko segala bagai tu awal-awal lagi k.gee angkat tangan... tobat tak pandai... Lagipun kek begini sesuai dengan selera tekak k.gee dan anak-anak pun suka... hb berlebih-lebih lagi... lemon memang favourite dia sebab suka minum air lemon madu... jadi selalu lah ada stok lemon di rumah... 



Resipi kek lemon ini k.gee selongkar dari dapor novelis manja yang rajin memasak tu... siapa lagi... Shariah Abdullah laaa... Terima kasih Sha... sedap kek lemon ni walaupun resipi campak-campak jer... cuma k.gee ubahsuai sikit... tak ada aprikot glaze k.gee tukar kepada beberapa keping asam manis... k.gee patah-pathkan dan tabur atas kek tu... 


KEK LEMON
Resipi : Shahriah Abdullah

250 gm mentega *suhu bilik

220 gm gula kastor
4 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
250 gm tepung kek *blue key + 1/2 sudu teh garam + 1 sudu teh baking powder ayak bersama

1 biji lemon... perah jusnya dan parut kulitnya..
k.gee tambah 1 sudu kecil pewarna kuning lemon


CARA :

Putarkan mentega, gula, telur dan esen vanilla selama 5 minit *gula hancur

Masukkan jus lemon, kulit lemon dan tepung dan putar selama 5 minit

Setelah itu masukkan ke dalam acuan kek.

K.gee taburkan beberapa keping asam manis di atasnya. 

Bakar dengan suhu 150'C selama 45-50 minit

angkat dan sejukkan terlebih dahulu!!



2,3 hari ini hujan dan cuaca agak mendung... jadi k.gee buka studio kecil di luar rumah untuk shooting... hehehe...



Memang sedap kek yang masam-masam manis ini,
kan Sha...?


10 comments:

syapex said...

npak sdap dan gebu la...
nk sikit bolehh...?

ady said...

as-salam
Loved the soft cake ...

Marsita yahya said...

salam kak G, saya suka kek cam ni gak...:)

tun_telani said...

Salam kak gee.. nmpk gebu kek tu. mesti sedap dan xmuak ada rasa masam2 lemon sket.

CT Delima said...

As'salam Gee

wahhh..gebunya kek lemon, ct pun suka kek perasa lemon wangi aje masa bakor kan :)

Rohah said...
This comment has been removed by the author.
Rohah said...

waah..ni mesti harum satu dapur ni..

Qasey Honey said...

wah ade studio mini jugak yer kak..hehe
cantik mnawan la pula tgk kek lemon tu..leh la try gak nti..stok lemon pon ade dlm petiais tu..

maz said...

Salam ukhuwah dan kunjung balas..mksih ye sdi sngah dpur kcik kita yg xsbrapa tu...nice blog..mcm2 mnu yg bleh buat lapar ada kat dpur ni..suka tgk...

mama sara nur said...

Sedapnya bau wangi je
cantik gambar dlm studio mini k gee ni