Tuesday, February 26, 2013

Chocolate chips cookies


Assalamualaikum dan salam bahagia semua... pagi ini kita layan cookies sajalah yer... tak larat nak celoteh panjang lebar... tuan rumah kurang sihat... kepala toink ! toink ..!


Cookies ini sudah beberapa kali k.gee buat... memang sedap dan sesuai dimakan bila-bila masa... anak-anak menggelarnya biskut famos amos... resipinya k.gee angkut dari dapor Hana's Family... terima kasih Hana... memang best cookie ini...!!



CHOC CHIPS COOKIES

Resipi : hanameemories

Bahan-bahan

1 cawan gula- hana tak buh!1 cawan padat gula perang * - tapi hana lbhkan sedikit gula perang
1 cawan mentega
1 cawan minyak
1 telor
1 sb susu segar
4 cawan tepung gandum
1 sk garam *
1 sk cream of tartar- hana gune emplex
1 sk baking soda
½ cawan walnut cincang - hana gune badam cincang
2 cawan semisweet chocolate chips
1 sk vanilla extract

Cara-cara

Pukul gula, mentega, minyak, telor, susu and vanilla hingga sebati.
Masukkan bahan2 kering, walnut dan chocolate chips
Adunan nampak lembik, sudukan satu sudu kecil ke atas dulang pembakar, tak perlu di gris.
Bakar pada suhu 350 ‘F (175’ C) dlm 10-15 minit (bergantung pada jenis oven)

Nota * Rasa agak manis, boleh kurangkan gula perang kepada ½ atau ¾ cawan. Jika mentega dah masin kurangkan garam kepada ½ sk.

Cookies ini agak peroi, jika suka keras sedikit, lebihkan tepung ikut kesukaan.
Walnut boleh diganti dengan kacang jenis lain

 

Memang marvelous...!! cubalah...


12 comments:

Mas said...

snek yg sentiasa laku kat rumah mas...
wahhh...senang syok klu dpt mengunyah...

Mori Said said...

krap krup mkn snek nie...mau licin sebalang..hehehe..

Qasey Honey said...

wah sedapnya..mcm sekut femes amos...nk 500gm ye kak..hihi

laskar pelangi said...

sedap sedap;)

Anna Qawina said...

Aslmkm..nak 2 balang tu..nak jugakkkk..huhu

Marsita yahya said...

Kak G..., balang tu cantikkkk..ketak biskut dalam tu lagi cantikkk:)

umi's cup cake said...

Rajin kak gee mengookies...cantik biskut dan botolka

anymz said...

cookies yang tak pernah lupa semasa raya..mesti buat..^_^

mama sara nur said...

assalam kgee
memang feberet ank bujang sy ni, sekejap je habis kalu ada
harus dicuba cookies ni utk krapp krupp ank2

sabar dubai said...

Sedap plakk nmpk

Suzana Ibrahim said...

anak-anak suka ni.mak dia pun suka juga!nanti pinjam resepi yea!

Amie said...

Tuan rumah bawa-bawalah berehat... kami yang datang ni tolong perabih cookies tu ye...