Friday, February 8, 2013

Kek pandan


Di pagi Jumaat yang penuh baraqah ini, mari kita sama-sama panjatkan doa semoga segala urusan kita sepanjang hari ini dipermudakan dan diberkati Ilahi...


Dengan lafaz

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِي

"Ya ALLAH yang Maha Mengetahui atas apa yang terbaik untukku, ENGKAU juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan keterlanjuranku... sekiranya aku salah membuat keputusan, bimbinglah aku ke jalan yang ENGKAU redhai... sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai suami@isteri ENGKAU ampunilah aku dan berikanlah aku petunjuk dan hidayahMu ya ALLAH yang Maha Pengasih dan Penyanyang "...

Amin ya rabbal 'alamin


Mari kita mulakan hari ini dengan senyuman... Sarapan apa yer pagi ini? K.gee tak sempat nak sediakan sarapan sebab terlewat bangun... semalam layan drama Trilogi Cinta... tak sedar teremosi pulak... hehehe... standard lah tu, kan... Jadi pagi ini layan kek pandan saja lah yer... aci tak?


KEK PANDAN


Bahan-bahan :

350 gm tepung sponge mix
5 biji telur
80 ml santan kotak
1 sudu pewarna hijau
1 sudu kecil esen pandan
80 ml minyak jagung

Cara-cara :

1. Sediakan acuan bulat 9 inci yang digris butter dan dialas dengan kertas minyak. Ketepikan.

2. Masukkan tepung adunan pek segera dalam mangkuk adunan. Tambahkan santan dan masukkan telur satu persatu dalam adunan tepung sambil diputar dengan kelajuan sederhana selama 4 minit hingga kembang dan gebu.

3. Bila adunan dah kembang dan gebu, masukkan esen pandan, pewarna dan minyak perlahan-lahan sambil diputar dengan kelajuan rendah selama 1 minit sehingga ringan dan kembang.

4. Masukkan ke dalam acuan dan adunan bakar pada suhu 180C selama 45 - 50 minit atau sehingga masak.  Sejukkan kek atas redai kek dahulu sebelum dipotong. 



Selamat menikmati kek pandan....


9 comments:

Liza said...

salam gee, anak2 Liza pun suka kek pandan cmni, tak sangka pulak...hihihi

dari dapur nasya said...

salam k Gee.... wanginya kek pandan nie, bau sampai ke sini...gebunya kak

Suzana Ibrahim said...

naik tinggi dan gebu sungguh..hmmm anak-anak pasti suka ni.

Cendana Kasih said...

amboi...gebunyer kek

Amie said...

Cantiknya!!!! Dulu perenah buat tapi kulitnya rentung sikit he he ehhh nasib baik dalamnya boleh dimakan!

Yatie said...

wow...gebunya kek pandan ni....akak mmng suka sangat kek/kuih perisa pandan...terasa harum je...

Anonymous said...

I visited various websites except the audio feature for audio songs current
at this website is actually wonderful.

Feel free to visit my web page: how To Buy a car with bad credit
Feel free to visit my site - buying a car with bad credit,buy a car with bad credit,how to buy a car with bad credit,buying a car,buy a car,how to buy a car

Anonymous said...

Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?

I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the
blog. Any feedback would be greatly appreciated.



Here is my web-site: buying a car with bad credit
Here is my weblog ; buying a car with bad credit,buy a car with bad credit,how to buy a car with bad credit,buying a car,buy a car,how to buy a car

Anonymous said...

Fertility yoga is designed to stimulate the reproductive organs by increasing the flow of blood, oxygen and nutrients to the organs.
Well, the answer is actually pretty simple - getting pregnant is not one solution away, several things have to happen at the same time.
http://pregnancyhelper.in/societal-pressure.html