Thursday, October 10, 2013

Bubur gunting..?


"Mak...! ini bubur apa? bubur gunting...." tak pernah dengar pun... ada gunting ke dalam bubur? tanya si eQa dengan dahi berkerut... bukan gunting la sayang tapi tepung yang digunting2 jadikan bubur....macam bubur caca tu... caca tu apa mak? tanya eQa lagi... hisy... kamu ni... mak sudah mula naik angin... Bubur caca dengan bubur gunting tu makanan zaman emak kecil2 di kampung dulu... makanan nostalgia la kiranya... jadi, memang patutlah budak2 sekarang tak mengenalinya... sabar je laaaa.....


Itu hakikatnya kan.... bila zaman berlalu, banyak perkara pun turut berubah dan diinovasikan... termasuklah makanan dan  resipi2nya... dari makanan tradisional boleh kita pelbagikan idea dan persembahkan sebagai hidangan popular di serata alam... kalau tak silap k.gee bubur gunting ini berasal dari Indonesia cuma bahan yang digunakan ada sedikit kelainan.... beberapa resipi di Indonesia menggunakan tepung pulut dan tepung sagu berbanding bubur gunting k.gee ini menggunakan tepung gandum sahaja dan k.gee campurkan sedikit jagung manis untuk menambahkan perisa dan keenakannya... Apa pun hidangan pemanis mulut seperti bubur ini memang makanan kegemaran k.gee... sangat sangat suka!!



BUBUR JAGUNG & GUNTING

BAHAN-BAHAN A


2 cawan tepung gandum
air secukupnya
secubit garam

BAHAN B :

1 mangkuk santan
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air gula merah
Daun pandan

Bahan lain :
2 tongkol jagung manis (dihiris dan ambil isinya)

CARA MEMASAK :

Gaulkan semua bahan A dalam bekas yang sesuai, masukkan sedikit demi sedikit air sampai adunan tepung sebati dan menjadi doh yang lembut. Kemudian dicanai pada ketebalan yang sesuai kemudian dipotong kecil.  Emak k.gee dulu hanya cubit2kan doh tepung dan gentel2kan jadi bulat. Masak air dalam periuk dan bila air dah mendidih mengelegak boleh la dimasukkan semua kepingan tepung ni dan bila semua kepingan tepung dah timbul boleh ditos dan ketepikan dulu .

Masukkan santan dalam periuk bersama gula pasir, gula merah, daun pandan dan sedikit garam.  Masukkan jagung yang dihiris tadi.  Masak sampai kuah mendidih.  Sekali-sekala kacau supaya tidak pecah minyak.  Bila sudah mendidih, masukkan tepung gunting tadi dan kacau.  Siap dan sedia dihidangkan.



Taraaa.... jom slruuuup... 


5 comments:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya tengok bubur ni petang hari Gee... rasa nak slurrppp je yg dlm sudu tu :D

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

menarik nama bubur tu ya..first time juga dengar..Nampak sedap..

ana said...

Bubur feveret sya. Teringat arwah mak. Arwah mak selalu wat kn bubur ni dgn pisang. Tp sya mkn tepung gunting je. Pisang arwah abah yg mkn. Nk try wat dgn jagung mcm gee nye ni. T ksh sharing

mama sara nur said...

assalam k.gee
wowww bubur gunting, lamanya tak makan dan dengar namanya he hee
kat kg sy pemes ni tp dulu la selalu org wat ila kenduri habis pantang tu
sedappp wehh, penah tgk mak buat gak tp lum buat sendiri

Ummi said...

Salam aidil adha Gee...owh bubur gunting...lama x buat, pernah beberapa kali buat awal2 kahwin dulu masa duk Muadzam Shah dan pastu pindah Kuantan ada sekali dua je kot buat...hehehe.. Eeemm...terus teringin dan rasa nostalgia...sama2 buat dgn akak sepupu masa zaman kami remaja dulu...hehe

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015