Monday, October 7, 2013

Cucur badak


Assalamualaikum.... apa khabar anda di sana...??? masih ada yang sudi ke.....?  seminggu k.gee berkampung di Halfest Kota Metropolitan terasa rindu teramat sangat hembusan angin pantai timur... alahai... bak kata pepatah... 'hujan emas di negeri orang lebih baik hujan batu di negeri sendiri...' rindunyaaaaa....... Rindu pada masakan pantai timur dengan menu yang selalu menyengat di bibir... pedas tapi sedap... rindu pada toys yang saban hari silih berganti berposing di studio comel gee-hut... rindu pada teman2 maya para blogger yang tak jemu-jemu menghidangkan menu yang sentiasa menambat selera... rindu pada dapor gee-hut yang sudah kering kontang kehabisan stok.... dan rindu pada semuaaaaa.....!!!!



Kalau nak diikutkan memang tak mampu lagi nak update blog tapi dek kerana rindu dendam yang teramat sanat kugagahkan juga 'menggodek' sesuatu buat mengetuk pintu rumah teman-teman di sana.... hidangan yang ringkas, mudah dan biasa-biasa sahaja dari dapor gee-hut hari ini... Nah!! cucur badak buat tatapan anda sekalian.... 


CUCUR BADAK

Sumber : myresepi

2 biji keledek saiz besar - rebus dan lecek
1 cawan tepung gandum
Sedikit garam

Inti

1/2 biji kelapa parut
1 cawan udang kering
5 ekor udang hidup - potong kecil
2 biji bawang besar
5 batang serai
1 sudu kecil kunyit serbuk
5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2)
1 sudu besar minyak masak
Sedikit kunyit serbuk
Garam dan gula

Cara-cara

1.untuk inti: blender cili kering+serai+udang kering dan bawang dgn sedikit air. Setelah halus masukkan kelapa parut, blender sekali. Blend sekejap jer. Setelah itu masukkan semua ke dalam kuali. Masukkan juga udang hidup + kunyit + minyak + garam dan gula. Kacau sehingga inti tu masak, ia akan kelihatan kering sedikit.

2.utk kulit: rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung. Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan sedikit demi sedikit tepung. Jgn terlalu byk nanti tak sedap.

3.Selepas itu buat doh kecil2 . Ambil satu buat melengung. tip: semasa hendak membuat doh ni guna sedikit minyak masak di tangan agar tepung tak melekat , keje pun cepat dan senang.

4.letakkan inti dan tutup kembali.

5.Goreng dengan api yang sederhana. Siap untuk di santap.



SALAM RINDU SEMUA..
sudi-sudikanlah...



11 comments:

Sarah Talib said...

sedapnya cucur badak...comel2

Acik Erna said...

terliur pulak acik tengok..

tun_telani said...

Salam kak gee.. xleh makan byk2 niihh,, nnti jd size badak...bahya bahaya...hihi..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam gee... aduhaiii.. ptg2 gini nampak cucur badak terus lapar...

Kak Rose said...

Kalau ade depan mata mau abes sepiring cucur badak ni....pebret tapi malas nak buat!

Kak Rose said...

Kalau ade depan mata mau abes sepiring cucur badak ni....pebret tapi malas nak buat!

Cheq Sue said...

Saya x pernah byat cucur badak ni kak gee... heeeee..mmg x reti

Mori Said said...

Assalamualaikum Gee.... Sedap tgok cur badak tu... Insya Allah.. Ada masa nk cuba gak..

Rohah said...

lamanya tak mkn cucur ni...tapi biasanya klu nk mkn sy beli je..M betulkan...

Sirap Limau said...

sedapnya tengok cucur badak ni... bukan mcm kat kedai... tapi macam mak2 masak... home made... : )

Bbwana adienia said...

salam kak gee..

dah lama x buat cucur badak ni..sedapnya..sya paling suka makan intinya..hihi..

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015