Tuesday, December 3, 2013

Kuantan banjir


Selamat pagi... Kuantan sudah dilanda banjir... beberapa tempat sudah dinaiki air termasuklah kawasan di sekitar perumahan kediaman k.gee... ini kawasan rumah k.gee petang semalam...



Mujur pagi ini hujan sudah reda dan air pun sudah surut, dapatlah k.gee meneruskan perjalanan ke pejabat... kalau tidak alamat duduk diam2 di rumah sambil tarik selimut.... beradu.... hahaha!!


Menu yang ringkas pagi ini... pankek atau lempeng pisang...  biasalah bila musim hujan perut lapar memanjang... elok sangatlah simpan stok makanan banyak2 di rumah terutama stok makanan kering... maklumlah nak keluar rumah memang malas jadi godek2 aje apa yang ada..  Jom layan tekak...   


PANKEK PISANG

Bahan-bahan:

3 biji pisang berangan - dilecek

2 cawan tepung gandum
3 sudu pasir halus
2 sudu teh baking powder (ayak)
1 biji telur
100 ml susu cair/santan kotak
1 sudu marjerin - cairkan
Secubit garam

Cara membuat:

1.Campur pisang yang dilecek, tepung gandum, garam, gula dan baking powder.Gaul rata.

2.Masukkan pula susu cair/santan kotak dan telur.  Tambahkan marjerin yang dicairkan. Kacau rata.

3.Panaskan kuali non stick. Lengser butter sedikit dan  tuang sesenduk adunan pancake.  Masak hingga timbul lubang dan terbalikkan. biarkan sekejap masak dan angkat.
4. Boleh di hidangkan dengan coklat cair, madu atau apa sahaja jem pilihan.



Nah... nganga mulut...


5 comments:

hazila said...

Salam kak gee,

Kawan kawan saya di Kuantan pun ramai yg rumahnya dimasuki air. Semoga keaadan kembali pulih.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Sedapnya Gee layan masa sejuk-sejuk ni ye... hendaknya lempeng pisang yg baru angkat dari kuali tu... :)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Musim banjir dapat makan ni memang tak ingat la air penuh kat luar kan Gee??

Umie Jazz said...

Assalamaulaikum GEE rasa nk ngendeng jer lempeng tu sekeping...

zila norazila said...

Bnjir truk phang kn kak.tc kak gee.