Wednesday, January 18, 2017

Ubi getuk


Salam Rabu...

Kelmarin encik hubby beli ubi kayu... berkilo-kilo dibelinya... hubby memang sukakan ubi goreng yang simple-simple gitu... sepinggan dihadapnya sorang-sorang... ada banyak lagi berbaki ubi kayu tu... puas lah k.gee buatkan macam-macam kuih lepas satu persatu... terpaksa selongkar resipi di gugel... kuih talam sudah, kuih lopes sudah, kuih bingka sudah, pengat pon sudah... haisy! sampai naik kembung perut dibuatnya asik makan ubi kayu... kan?


Hari ini k.gee buatkan ubi getuk pulak untuk hidangan sarapan pagi... menu yg simple tapi tetap menyelerakan... kebetulan ubi yang hubby beli ini sangat empuk dan gebu sungguh isinya... jadi tak hairanlah hubby boleh makan bertimbun-timbun ubi getuk yg gebu... tambah-tambah buatan isteri tersayang... hehehe...  



UBI GETUK


1 kg ubi yang dibuang kulit - direbus empuk
1 1/2 cawan kelapa parut putih
1 sudu kecil garam
4 sudu gula

Ubi yang telah direbus empuk ditos airnya hingga kering.
Ambil anak lesung ditumbuk lumat.
Masukkan kelapa parut putih, gula dan garam. Gaul rata.
Bulatkan seperti bebola hingga habis.

Bahan membuat salut :
1/2 cawan tepung beras
3/4 cawan tepung gandum
2 sudu marjerin
Sedikit pewarna kuning
Sedikit garam 
3/4 cawan air (+-)

Semua bahan disatukan dan kacau hingga larut. Tidak terlalu cair.
Panaskan minyak dan ambil bebola getuk dan salutkan kedalam bancuhan tepung dan goreng hingga kekuningan.
Sedia dihidang.




Selamat menjamu selera...

7 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Linda said...

Ya Allah sedapnyaaa...favourite saya ni..kdg2 saya cicah dgn kicap pedas

Gee® said...

Linda > memang sedap Linda... k.gee n suami sangat2 suka...bila ada ubi kayu pasti buat... ooo sedap ye mkn sama kicap pedas... boleh lah cuba...

Kjee said...

Wah kewna buat ni. Selalu beli jer. Thnx for the recipe Hajah.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

wah... sini ada ubi getuk rupanya... kat sana ada ubi kayu goreng.. haha.. dua2 menu ubi kayu.. saya suka saya suka...

Gee® said...

K.jee > buat laaa... sedap sangat... bancuhan salut tu boleh buat stail masing2 macam bancuhan pisang goreng... itu stail saya... hehe

Gee® said...

MaDiHa > sedap kan makan ubi kayu... hehe

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015