Tuesday, July 24, 2012

Iftar 3... menu ringkas


Melangkah sehari lagi di bulan Ramadhan... sempat bersahur tak semalam...? K.gee terlewat makan sahur, mujur sempat kejutkan anak dara kecik k.gee tu... dengan mata yang terbuka separuh aje si eQa suap nasi goreng dan nuget dalam mulutnya... nasib baik sempat, dapatlah pahala bersahur kan...

Hadis Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:  "Hendaklah kamu bersahur kerana di dalam bersahur itu ada keberkatannya".


Ini juadah berbuka puasa semalam... meehoon goreng yang serba ringkas... K.gee tak sempat nak men dessert pon sebab balik kerja semalam agak lewat... hajatnya nk beli kuih di Bazaar Ramadhan tapi tengok deretan kenderaan yang sangat padat, terus lupakan saja....  sudahnya eQa ber dessert dengan aiskrim yang masih ada stok dalam esbok tu...


Inipun ambil gambar selepas berbuka.... main petik jer tak sempat nak fokus pon... eh eh eh.... sempat lagi tu kata hubby.... heeeee jangan marah yer tayang gambar kelabu asap....


MEE HOON GORENG RINGKAS

Bahan2 :

1/2 paket meehoon - celor denga air panas dan toskan
2 biji bawang merah - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
2 sudu besar cili giling
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos tomato
1 biji telur - dadarkan
Sedikit serbuk ikan bilis
Sekeping dada ayam - dipotong kecil
Daun sup/daun bawang
Karot dan kobis - hiris halus
minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Panaskan 1 camca besar minyak masak dalam kuali, tumis bahan2 yang dikisar tadi bersama cili giling, sos tiram, sos tomato dan serbuk ikan bilis. Masukkan ayam yg dipotong kecil tadi dan tuang sedikit air, kacau dan biar ayam masak. Masukkan mee hoon dan gaul rata. Selepas itu masukkan sayur2an dan kacau lagi, Jika suka boleh tambahkan kicap. Gaul rata sampai sebati.  Lepas tu masukkan daun bawang dan daun sup.  Dah siap... dan boleh dihidangkan dengan telur dadar dan lada jeruk. 

13 comments:

Qasey Honey said...

asslm kak G...sedapnya...kiranye masih rajin lg utk myiapkan juadah bbuka..QH beli je..cuti bru masak...hihi

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ said...

Hi Kak Gee, wahhhhh menu berbuka yang ringkas tapi aaaaaamat menyelerakan. I like!!! Selamat Berpuasa buat akak sekeluarga.

Hope you'll like my fish sambal. Heheh :)

rahel said...

Salam Kak Gee..
sedap mehun goreng tu kalau ada air cili yg diperah limau kasturi..perghh..

hazila said...

Saya dan suami berbuka dengan menu ringkas dulu seperti laksa atau kuih muih. Lepas solat baru makan yang berat. Teringin nak masak bihun goreng untuk sahur....

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

Assalamualaikum Gee..

wlaupun bihun ringkas tp nampak menyelerakan.. memang dah masuk dlm list bihun goreng utk berbuka.. sbb anak2 mmg suka.. hee...

Chik Mimi said...

Salam ramadhan al mubarak kak gee ,ringkas2 pun sedap

Mas said...

bihun goreng....
peberet family mas tu..
memang seminggu 2 kali buat...he3

Nuwairani Ismail said...

siap deco tomato bagai...kelllas gitu. kalo menu berbuka puasa ni memang payah sikit nak snap bagus2 sebab tangan dah menggigil2. heheh

zila norazila said...

salam syg kak g,
sedap tu kak..he hhe kita pun klu ptg bersilat kt dapur..buat masakn simple2 jgk..

Tina Othman said...

sedapnya kak gee, yg simple tu yg mabeles kan

Nieza said...

salam ramadhan kak, sedap tgk meehoon goreng ni..saya kalau berbuka suka mkn simple gini:)

ibundo said...

mihun goreng pun sodap gee.. Gerenti laku masa berbuka.

LinaAkhtar said...

kak..nti follow saya smla...suka tgk resepi2 ni...nti dari sehari leh la saya tgk2 lg...waaa...teruja sngt tgk orng yg pndai masak2 ni...