Monday, July 2, 2012

Agar-agar cendol


Salam pagi Isnin dan salam bulan Julai... pagi ini kena sapu2 habuk di pondok k.gee ni... maklumlah 3,4 hari out-station dapur pon sudah berdebu... tambah-tambah cuaca panas sekarang ini memang habuk berterbangan merata-rata... di setengah2 tempat kena serangan jerebu dan penduduk dinasihatkan pakai mask dan kena minum banyak air masak dan yang paling penting kena jaga kesihatan yer...


Di Janda Baik juga cuaca sangat panas... cuma untungnya tempat penginapan kami berhadapan sungai Pulau Santap... ohhhhh alangkah nyamannya kalau dapat berendam semasa cuaca panas2 begini... tapi apakan daya tugas perlu diutamakan.... tak sempat nak menikmati kenyamanan air sungai Janda Baik pon, sempat pandang2 jeling2 jer... huuuuuu.....


Apapon untuk nyamankan tekak, k.gee buat agar-agar cendol ajelah...
ermmm yummy!!



Agar-agar cendol

1 paket agar-agar
1 cawan cendol
1 cawan gula
1/2 cawan air gula melaka
1 cawan santan
3/4 liter air
1 biji telor (masukkan dalam santan)
Sedikit garam

Masak agar-agar dengan air hingga hancur, masukkan gula, gula melaka, santan, telor dan sedikit garam.  Masukkan cendol dan kacau rata.  Biarkan mendidih dan angkat.  Curah dalam acuan/loyang. Sejukkan.


9 comments:

ibh_sue said...

Aslmkum k. Gee.
Sedap tu agar2 cendol. Lg la kalau time panas2 ni. Sejuk kan dl dlm peti es, lg la sedap.

Asyifa Mustaffa said...

Sedapnya agar2 cendol time panas2 ye...buat utk pose nnti best jugak nie...

Outbound di malang said...

salam gan ...
menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
di tunggu kunjungan balik.nya gan !

Rohah said...

terhingin lama nak makan agar2 cendol ni kak, sbb dah lama tak makan....last buat raya ari tu..

hazila said...

Salam kak gee,
Tengok puding cendol, teringin nak makan ais cendol pulak....

IeRA said...

Salam....

Memang teringin sebab dah lama tak makan

mokwo® said...

tak sempat nak suruh gee berendam utk mokwo laaah!kat sini cuaca mendung kelam2 gitew pun akibat jerebu gak..ramai yg kena sakit tekak batuk n flu...nak mintak agar2 skit buat penyaman perit tekak nih!

Subhie Arun said...

sedapnya agar agar cendol....sesuai utk musim panas!

Tina Othman said...

sedapnya

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015