Monday, October 15, 2012

Apam nasi a.k.a apam snow


Assalamualaikum... bertemu lagi di pagi Isnin yang cerah lagi ceria... seceria wajah teman2 yang sedang menatap apam nasi k.gee yang ada snow kat atas dia.... gebu kan...? heeee.... sedap tau... lepas seketul seketul masuk mulut walaupun sesekali terbatuk dek kerana snow dia tu kasar sikit... kelapa tua you...!


Mulanya nak buat apam pisang... dah belek2 resipi kat dapor Bang Mat Gebu... cantek molek jer apam pisang mat tu tapi alahai... soda pulak dah kehabisan stok, bimbang apam tak naik nanti... terus aje buat apam nasi ni resipi Ita Masam Manis dan kaler hijau tu idea dari Wana Potret Kasih... hehehe..... jangan marah yer, menyelongkar dapor orang... Terima kasih semua.... sharing is caring!


APAM NASI

Resipi : apam snow white Ita masam manis
Idea : apam beras Potret kasih
Inspirasi : apam pisang Mat Gebu


3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
2 cawan gula pasir
1 packet mauripan@ibu roti
2 cawan nasi
3 cawan air

Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk yg sederhana besar kecuali nasi dan air.
Gaul bahan tersebut dan ketepikan sementara waktu
Kisar/blend nasi dengan air sampai betul2 hancur
Campurkan nasi yg telah diblend dengan bahan yg telah digaul tadi dan sebatikan adunan
Biarkan adunan mesra selama satu jam..adunan akan mengembang selepas tu...
Selepas satu jam, isikan adunan ke dalam acuan jeli/agar2 dan kukus dalam pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu dalam 10-15minit

note: sapukan acuan dengan sedikit minyak sebelum mengukus supaya hasilnya mengikut bentuk acuan bila dikeluarkan. 

 


hmmmm...senyum selalu....


6 comments:

Bicara Kak Noor said...

apam ni mmg tak jemu dimakan hari2 pun ok je macam kaan nasi jugak kan..

Mas said...

kak gee...
cantik gebu tengok apam tu....

hazila said...

Apam memang kena sangat la kalau makan dengan kelapa parut. memang sedap.

Marsita yahya said...

memang sedappp...

Mamasya said...

Aslmkum kak Gee.
suka apam nasi...letak kelapa lebih...sedapp...

rahel said...

Salam Kak Gee...ini apam kesukaan kite...makan tanpa kelapa pun sedap gak kan..suke3x.

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015