Friday, October 19, 2012

Kuih bakar mini... yg comel


Assalamualaikum... apa khabar orang di sana? Sihat walafiat hendaknya.... Sudah sarapan ke? Kalau sudi marilah sarap bersama k.gee.... makan kuih kampung jer... kuih yg selalu dan berulang2 kali k.gee buat... memang k.gee sangat gemarkan kuih ini... cer belek2 bawah tudung saji... kuih apa tu yer!? 



Ooww.... kuih bakar bas mini... comel kan...? nah! untuk kawan2 k.gee yg sudi berkunjung ke sini.... heeee sudikan lah... jangan berebut pulak yer, InsyaAllah cukup sorang seketul tu... kalau tak cukup boleh bancuh lagi, mood tengah rajin ni walaupun hari hujan kat luar sana.... hujan2 memang perut lapar kannn.... jom kita bancuh lagi kuih bakar....  



KUIH BAKAR MINI


Bahan2

3 helai daun pandan
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
2 biji telur
3 cawan santan
1 cawan air

Cara2

1.Kisar daun pandan dengan sedikit santan dan tapis kan
2.Kemudian satukan semua bahan dan kacau sebati jangan sampai beketul2
3.Tapis.
4. Panaskan acuan mini dan tuang bancuhan tadi.  bakar sampai masak dan berkerak.



 cepat... cepat... !!
semantara stok masih ada....


10 comments:

rahel said...

Comel nyer kuih bakar ni..skejap je licin klu ada kat dapur Rahel..

mama sara nur said...

pagi2 memang sy cari kuih utk sarapan kak gee, dpt yg comel gini bertambah sedap he he
rajinnya k.gee wat comel2 ni senang nk ngap kan

FnF Simple Life said...

alamak... sy pun suka kuih bakar kecik2 cm ni...besar saiz kuih akok tu kan. dulu2 selalu beli kat area kuala pahang, pekan...sedap

Hanim said...

Comel2 tu hehehe, bakar dlm oven or dapur gas jer? Cam buat kuih cara tu ek?

Gee® said...

Rahel >
memang betol Rahel... tak sedar jer lepas satu persatu k.gee ngap smpi habis sepiring....

Mama >
k.gee suka yg comel2 ni mama sbb suka kerak dia yg hangus dan garing...sedapppp

Gee® said...

FnF Simple Life >
yg kecik2 senang nk masuk molot kann...tak perlu potong2 lagi...

Hanim >
k.gee suka yg comel2 begini Hanim, tak tebal sgt dan sgt garing...
Ye lah Nim, k.gee masak atas dapor gas jer mcm buat kuih cara tu...cubalah wangi jer tau...


myda_ahmad said...

dh lama teringin nk buat kuih nie,tp acuan masih x terbeli2 lagi....

Qasey Honey said...

sedapnya...baut kecik2 cmtu sngkan..n sng jugakla masuk ke mulut..hihi...

Qasey Honey said...

sedapnya...baut kecik2 cmtu sngkan..n sng jugakla masuk ke mulut..hihi...

zila norazila said...

salam syg kak gee..
sketul x cukup tau..he hhee:) kita nk 5 ketul..boleyy::))

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015