Monday, October 1, 2012

Kek span pandan


Assalamualaikum... Salam Isnin dan salam 1 Oktober... Apa khabar yer...? Semoga semuanya sihat dan dapat menjalani hari2 dengan aman dan bahagia... Suasana pagi ini sangat nyaman dan mendamaikan dengan hembusan bayu yang menyegarkan dan ditambah pula dengan kicauan burung yang menghiburkan... indahnya ciptaan Allah...


Ok, jom kita jengok ke dapor pulak... ada apa yg istimewa hari ini... Ermmmmm.... wanginya bau daun pandan dengan santan... mesti ada nasi lemak ni... hehehe bukan nasi lemak laa dik tapi kek pandan... memang wangi bau pandannya kan... sampai kembang kempis hidung memasing.... hehehehe


Kek span ini sudah beberapa kali k.gee buat... boleh tengok SINI... resepi dari dapur Cik CT Delima yang semakin hari semakin glam tu... k.gee suka resipi ini sebab gunakan tepung kek span segera... cepat, senang dan rasanya memang sangat sedap... kita cuma perlu tambahkan telor, minyak dan air... cuma resepi kali ini k.gee gunakan santan dan air pandan....itu yang wangi semerbak baunya.... 



Kek Span Pandan 


Adaptasi dari Kek Span Marble Mudah
Resipi : Che CT Delima

Bahan-bahan :

400 gm sponge cake mix - di ayak (CT guna jenama NONA perasa vanila)
5 biji telur gred A - suhu bilik
80 ml air (k.gee gunakan santan kotak)
1 sudu kecil esen vanila (k.gee gunakan pes pandan)
80 ml butter - dicairkan
2 sudu besar serbuk koko - diayak - (k.gee tak letak)
1 sudu kecil coklat emulco - gantikan dengan strawberi emulco
Parutan kulit oren (k.gee tak letak)

Cara-cara :

1. Sediakan acuan bulat 9 inci yang digris butter dan dialas dengan kertas minyak. Ketepikan.

2. Masukkan tepung adunan pek segera yang diayak dalam mangkuk adunan. Tambahkan air oren dan masukkan telur satu persatu dalam adunan tepung sambil diputar dengan kelajuan sederhana selama 4 minit hingga kembang dan gebu.

3. Telur dimasukkan sebiji-sebiji ya. Setiap sebiji telur diputar dalam 20 saat baru dimasukkan lagi sebiji.

4. Bila adunan dah kembang dan gebu, masukkan esen vanila, parutan kulit oren dan butter cair perlahan-lahan sambil diputar dengan kelajuan rendah selama 1 minit sehingga ringan dan kembang.

5. Ambil anggaran 2 senduk adunan tadi dan dimasukkan dalam mangkuk lain dan ditambahkan dengan serbuk koko dan coklat emulco. Kacau rata.

6. Masukkan adunan plain berselang seli dengan adunan koko dalam loyang. Ambil pisau plastik atau lidi sate dan corakkan bentuk marble.

7. Bakar pada suhu 180C selama 45 - 50 minit atau sehingga masak. Suhu bergantung pada oven masing-masing. Uji kek dengan mencucuk lidi sate bila lidi keluar bersih kek dah masak. Sejukkan kek atas redai kek dahulu baru dipotong.


5 comments:

Tina Othman said...

morning kak gee

sedapnya kek pandan, lama teringin nak makan kek pandan tapi kemalasan nak buat

cantik je bila ada kaler pink tu kan

tun_telani said...

assalamualaikum kak gee... kek span mmg x jemu dimakan.. suka tgk bila jadi elok gebu dia tu.. gantikan dgn santan sure lg sedap kan.

Marsita yahya said...

Salam Gee,
sedap tapi malas nak buat...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam gee...
cantiknyer warna kek tu.. pertama kali pandang pun dah terpikat.. pasti tak sabar nak capai masuk mulut kalau kek ni ada depan mata madiha... heee....

zila norazila said...

kak gee cyggg amboiii menawannye..belang2nye tu cantikk:)