Thursday, November 28, 2013

Opor Ubai Saji


Masakan opor memang terkenal di Pahang dan begitu sinonim dengan hidangan istimewa di istana dan kerabat diRaja. Opor enak dimakan bersama ketupat, lemang, nasi putih, nasi kuning, nasi minyak ataupun nasi bryani.  Menurut seorang pengusaha rempah opor di Pekan, Pahang ramuan opor terdiri daripada campuran lebih 100 jenis rempah ratus dan herba terpilih.  Dulu, opor menjadi hidangan istimewa menjelang musim perayaan atau kenduri kendara sahaja.  Kini, opor sudah boleh dinikmati pada bila-bila masa dan di mana-mana jua.   


Menu opor Pahang k.gee hari ini menggunakan rempah opor Ubai Saji iaitu rempah opor dari syarikat Ubai Saji Enterprise iaitu sebuah syarikat yang menghasilkan produk makanan halal di Negeri Pahang. Mudah dan ringkas menggunakan rempah opor ini, anda hanya perlu rebuskan daging dan tambahkan rempah opor bersama santan, asam, garam dan kerisik jika perlu.  Bahan-bahan rempah yang lain sudah lengkap dalam sepaket rempah opor Ubai Saji.... memang sedap dan berbaloi-baloi...! cubalah.... (hehehe...tolong promo produk usahawan...)


OPOR PAHANG  

1 kg daging
1 paket rempah opor ‘Ubai Saji’(bancuh dengan secawan air)
1 sudu kerisik
1 mangkuk santan
Asam keping
Sedikit minyak menumis
Garam dan gula secukupnya

Cara :

1) Daging dipotong kecil dan rebus sehingga lembut.

2) Bancuh Rempah Opor Ubai Saji dengan secawan air.

3) Panaskan kuali dengan sedikit minyak dan masukkan rempah opor. Gaul rata.

4) Tambahkan santan, sedikit air, garam, gula dan asam keping.

5) Biarkan sehingga mendidih dan tambahkan pula kerisik.

6) Masak sehingga kuahnya pekat.

7) Sedia dimakan dengan nasi, pulut, ketupat dan sebagainya.



K.gee gandingkan opor dengan pulut kuning... besssst tau... !!


11 comments:

fazianbatrisyia said...

memikat hati la hidangan ni...sedapnya...kalau dapat ni, menjilat jari

Umie Jazz said...

sedap nmpak Gee sesuai rasanya dgn nasi tu...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

tak pernah akak makan opor Gee... bila tengok sedap jer tu :)

Anonymous said...

Hello friends,
Good news,This one place to shop for members provides value and convenience. JOIN TODAY to enjoy membership status.
Please visit this site http://www.comprewards.com/
& like this page https://www.facebook.com/comprewards
Thank you.

Anonymous said...

Hello friends,
Good news,This one place to shop for members provides value and convenience. JOIN TODAY to enjoy membership status.
Please visit this site http://www.comprewards.com/
& like this page https://www.facebook.com/comprewards
Thank you.

adda syuhada said...

sedapnya...

ummiaisyah said...

selalu dengar menu opor ni dlm citer indon..kt pahang pon ada yek?...nmpk mcm rendang tok...nnti kalo k pahang bole la cr rempah tu

Amie said...

Memang hebat resepi tradisional opor ye Gee... sampai 100 guna campuran 100 jenis rempah! Ha... lain ketumbar jintan, re mpah apalah lagi ye nak genapkan 100 jenis tu!

ady said...

salam
wahhh bestnye...

Anonymous said...

saya ada beli rempah ini semasa hahal feast tempoh hari.... beli sepeket je sebab nak cuba,bila masak dengan daging memang best sangat... tak tau macam mana nak dapatkan rempah ni lagi.... menyesal saya beli sepeket je...kalau dapat nak beli 10 peket lagi.... nak bagi kawan....kat KL ada jual ke

Gee® said...

Klau nk rempah ubai saji boleh hubungi toke dia En Ghazali 0169625937

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015