Wednesday, November 6, 2013

Salam Maal Hijrah


Assalamualaikum... rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Salam Maal Hijrah 1435H...  semoga tahun baru hijriyah ini akan meningkatkan lagi iman kita, dipenuhi kebaikan dan keberkatan, semoga kita sentiasa berada di dalam keredhaan Illahi, selamat di dunia dan selamat di akhirat.


Dikesempatan ini juga k.gee nak mengucapakan "Selamat Berjuang" buat anakanda Nurul Ain dan semua calon-calon yang menduduki peperiksaan SPM yang bermula hari ini... Semoga Allah permudahkan segalanya dan beroleh kejayaan cemerlang... InsyaAllah emak dan ayah akan sentiasa iringi dengan doa...


Menu simple dari Dapor Gee-hut hari ini... lempeng nyior... kebetulan ada belen kari 'tok gajah' (ops... bukan kari gajah yea... kari ikan tongkol jer...) k.gee pon godek2 tepung dan kelapa jadikan lempeng dan cicah dengan kuah kari semalam daaaa... menu simple tapi sedap...!



LEMPENG NYIOR

Bahan


■ 1 cawan kelapa parut putih

■ 2 cawan tepung gandum

■ Secubit garam
■ air secukupnya

■ Sedikit minyak... supaya tak lekat dan masak nampak cantik


Cara memasak

1.Masukkan kelapa, tepung, garam dan air ke dalam mangkuk dan kacau hingga sebati.  Bancuhan jangan cair sangat dan jangan pekat sangat. Agak2 mcm nak buat cekodok.

2. Panaskan kuali dengan api paling perlahan.  Titikkan beberapa titik minyak dan ratakan minyak pada permukaan.

3. Panaskan minyak dlm kuali leper, tuangkan adunan dan tutup sebentar supaya lempeng masak sekata. Dah masak angkat dan hidangkan dgn sambal atau kuah kegemaran.


Jemput makan lempeng...



4 comments:

Qhaifa Nur said...

suka lempeng ada isi kelapa...sedapnya dapat cicah dengan kari...

gud luck buat semua calon SPM...

cahayahidupku.blogspot.my said...

Sedapnya Gee lempeng kelapa tu... dah lama akak tak buat...

Good luck Nurul Ain :)

ady said...

salam kak gee
sedapnye kak lempeng tu mkn dgn kari..

tun_telani said...

sedapnyerr lempeng nyior... tun mmg suka makan lempeng cicah kari ikan, kalau xde kari ikan, cicah gula dan planta pon ok. hihi

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015