Thursday, August 7, 2014

Nasi impit kuah kacang


Ketupat atau nasi impit sama kuah kacang memang menu sinonim di hari raya... zaman dulu-dulu kena menganyam daun kelapa untuk buat ketupat... pernah juga terjadi ketupat tidak keras-keras malah menjadi bubur sebab tak cukup isi beras dalam anyaman... sekarang tidak susah lagi nak makan ketupat... beli saje ketupat segera tak perlu cari daun kelapa, tak perlu anyam menganyam tak perlu sukat beras... beli dan rebus... hanya perlu sediakan kuah kacang atau apa-apa bahan pencicahnya.... mudah kan?  


K.gee pernah belajar menganyam ketupat dengan arwah nenek dulu sampai berbelit-belit jari jemari... terhegeh-hegeh... puas lilit sana lilit sini... kadang-kadang jadi ketupat satay, kadang-kadang jadi ketupat bawang... kadang-kadang langsung tak menjadi.... hehehe... masa nak shooting kelmarin, k.gee cubalah kot-kot skill menganyam tu ada lagi... cer tengok ketupat daun kelapa tua k.gee tu menjadi tak..? haha...


Itu ketupat daun main-main saje... yang dalam mangkuk tu bukan ketupat daun kelapa tapi ketupat segera @ nasi impit gitu... beli, rebus dan makan... Kuah kacang tu encik Laling yang tolong buatkan kerana kebetulan hari itu jari k.gee terluka... terus k.gee jadi pengarah je suruh hb buat itu dan ini... k.gee tolong kacau-kacaukan kuahnya dan tolong rasa... wah! sedap kuah kacang encik Laling... caya lah...


RESIPI KUAH KACANG


Bahan-bahannya :

200 gm kacang tanah - digoreng bersama minyak hingga garing dan blender
Air secukupnya
Garam dan gula
Asam jawa
1 batang serai dititik

Bahan kisar :-

4-5 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 batang serai
1 inci lengkuas
10-20 tangkai cili kering

Cara-Cara:-

1. Panaskan kuali dan masukkan minyak. Tumis bahan2 kisar dan serai yang dititik hingga garing dan bangkit baunya.

2. Kemudian, masukkan kacang tanah yg dikisar tadi. Kacau perlahan2.

3. masukkan pula air asam jawa dan air secukupnya. .

4. Perasakan dgn garam dan gula. Biarkan mendidih hingga kuah pekat.

5. Sedia dihidangkan bersama nasi impit.


Aura Raya masih ada lagi kan... jom pekena nasi impit kuah kacang....

7 comments:

fazianbatrisyia said...

thn ni lom dpt makan kuah lodeh...sob...sob...

Azie said...

Saya belum pernah lagi membuat kacang goreng dg minyak

inahar ali said...

SHRMZB wat gee sekeluarga ye! daapnyer kuah kacang tuh!

QASEEH HATIKU QASEEH said...

guna gula melaka dn letak pandan spy wangi..lg sedap..

kasihilmar.com said...

Kuah kacang dengan nasi himpit, mmm...my favourite! :)

Wani said...

salam kak gee menggoda nasi impit tu hii

Wani said...

salam kak gee menggoda nasi impit tu hii

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015