Monday, August 13, 2012

Biskut pasir


Bila sebut biskut pasir tentu ramai yang terkejut kan... pelik lah nama biskut ni... Tapi bagi keluarga k.gee di kampung biskut ini memang menu wajib setiap kali hari raya.... Emak dan adik2 k.gee gemarkan rasanya yang enak, lembut dan bercoklat... bila dipegang pasti ada tertinggal deraian habuk2  biskut di hujung jari... barangkali itu sebabnya biskut ini digelar biskut pasir...



Biskut ini agak unik... ia tidak menggunakan butter sebaliknya menggunakan shortening atau lemak sayur sebagai bahan utama di samping menggunakan tepung self raising.... Acuannya juga unik... ia menggunakan kaedah tekan dan potong... acuannya boleh tengok di sini... tekstur biskut ini tidak terlalu lembut dan tidak terlalu keras bagi mendapatkan rupanya yang berkedut2... Jika terlalu keras akan pecah dan jika terlalu lembut tidak akan berkedut... huh! nampak macam susah tapi sebenarnya mudah saje... janji.... "masak dari hati masak dengan iman" kata Chef Ammar di dalam rancangan Hidangan Baraqah TV Al Hijrah...



BISKUT PASIR


1 cawan shortening (lemak sayur)
1/2 cawan marjerin
1 cawan gula halus
1 1/4 cawan tepung kek (self raising)
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu serbuk koko
Tepung gandum (ikut lembut)
1 biji kuning telur

Cara :

Masukkan shortening, marjerin dan gula ke dalam mangkuk dan kacau rata. Tak perlu kembang sangat cukup sekadar rata dan sebati. Masukkan bahan2 yg lain kecuali serbuk koko. Jika adunan lembek tambahkn tepung gandum. Uli hingga sebati. Bahagikan kepada 2 bahagian dan satu bahagian dicampurkan serbuk koko. Ambil satu bahagian warna asal dan satu bahagian warna coklat.  Bentukkan memanjang dan lekatkan keduanya. Masukkan ke dlm acuan dan tekan potong sehingga habis....


Inilah acuan tekan potong yang k.gee maksudkan... gambar mengukis tahun lepas... tahun ini terlupa nak snap gambar... masukkan adunan ke dalam acuan dan tekan sehingga keluar di atas dan potong menggunakan pisau kecil gambar di belakang tu... Selamat mencuba!

2 comments:

Cendana Kasih said...

kuih orang dulu2 mmg sedap...

Outbound di malang said...

Nice blog :)mantap nih kuenya :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...