Thursday, August 18, 2011

Bila amatur mengukis...

Ahai tajuk... !! boleh gitu...heeee .... oklah mari kita cerita pasal kukis yg akak buat ni... namanya biskut pasir resipi temurun dari bonda akak... tak pasti pulak kenapa diberi nama pasir... kalau tengok pada rupanya taklah macam pasir, malah kukis ni sangat rapuh dan rangup... macam chipsmore...


Masa akak kecik2 dulu, kukis ni memang menu wajib... sampailah akak dh berumahtangga dan bonda akak pon dah tak larat nk mengukis.... rasanya dah lebih 10 tahun akak tak merasa keenakan kukis ini... iya lah asik kukis tunjuk2 aje... barulah tahun ni seru nak mengukis datang... rasanya mood ini dek kerana teman2 blogger yg sudah tayang kukis mereka yg comel lote tu langsung akak teruja... terima kasih bebanyak bagi akak ilham...

Biskut pasir ni tak gunakan butter tapi gunakan shortening atau lemak sayur dan sedikit marjerin... sukatannya pon guna cawan aje maklumlah resipi orang dolu2... Jom kita semak resipinya....


BISKUT PASIR

1 cawan shortening (lemak sayur)
1/2 cawan marjerin
1 cawan gula halus
1 1/4 cawan tepung kek (self raising)
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu serbuk koko
Tepung gandum (ikut lembut)
1 biji kuning telur

Cara :
Masukkan shortening, marjerin dan gula ke dalam mangkuk dan kacau rata.  Tak perlu kembang sangat cukup sekadar rata dan sebati.  Masukkan bahan2 yg lain kecuali serbuk koko.  Jika adudnan lembik tambahkn tepung gandum. Uli hingga sebati. Bahagikn kepada 2 dan satu bahagian dicampurkan serbuk koko.  Masukkan ke dlm acuan dan..... selamat mencuba ....


7 comments:

nuwairani ismail said...

tengok pada rupa pon dh tau kukis ni sedap....

Gee® said...

nani >
cubalah... mmg sedap

Deliah's Deli said...

waaa,lama betul x tgk biskut ni..kami panggil biskut kerang..mmg sedap!

Citarasa Rinduan said...

kak Gee..
peweettt
lawanya biskut kak..
ooooh..
guna lemak sayur jer eik, so.. agak rapuh dan rangup nie..


kalau dekat, sure ayu hulur piring buat kudapan menghadap tv...
hehehhe

izahdaut said...

NAMPAK RUPA DIA TU KOT MCM PASIR.MCM GERUTU2 KOT..TAPI NMPK SEDAP TUU.COMEL PUN COMEL

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
comeynya biskut tu akak... mmg nmpk rapuh gitu.. pasti sgt sedapkan akak

Fiza Nordin said...

walaupun permukaannya gerutu tapi sy suka tengok... ade seni gitu hahahaa sebelah coklat sebelah plain, cun! klu sy makan,mesti makan side coklat dulu hehehee