Saturday, August 13, 2011

Bubur kacang


Assalamualaikum.... hari ini kita melangkah ke 13 Ramadhan... InsyaAllah dapat kita meneruskan perjuangan menentang hawa nafsu dengan jayanya... pastinya persiapan menyambut lebaran sudah diaturkan terutama keperluan anak2... biasanya anak2lah orang yg paling seronok menanti saat Idilfitri yang mulia ini... mak ayah pun seronok juga cuma kekadang terasa perit sikit terutama time selok poket tu... ops... fulus nya lah kak...

Bayangkanlah mereka yg mempunyai anak2 yg ramai... keperluan harian pon kekadang ter'miss' inikan pulak nk menyediakan keperluan hari raya... kasihan mereka kan... so kalau kita ada kemampuan marilah kita sama2 menghulurkan bantuan & sedekah jariah supaya mereka yg tidak berkemampuan ini masih dapat bergembira di hari lebaran...


Ok, jom jengok ke dapor pulak... ini bubur kacang dessert berbuka semalam. Bubur kacang akak ni ada cendol sikit... hehehe sebenarnya ituhari beli cendol nak buat kuih talam tapi m***s lah pulak nk menalam... 2,3 hari dh bertapa dalam peti ais tu so semalam labuhkan aje dalam bubur kacang... orang lain buat bubur kacang durian akak tak makan durian buat bubur kacang cendol.... kira orait lah tu, kan?

BUBUR KACANG

200 gm kacang hijau
1 mangkuk santan
1 cawan gula pasir
1/2 cawan gula merah
Daun pandan
1 cawan cendol

Rebus kacang hijau hingga empuk/kembang,  Masukkan santan, gula, gula merah dan daun pandan.  Biarkan mendidih baru masukkan cendol dan tuutp api.  Angkat dan sejukkan.  Simpan di dalam peti ais dahulu baru hidangkan.

sudi-sudikanlah....

2 comments:

tun_telani said...

sedapnyer bubur kacang! tambah cendol lagi ye..
best nk sambut raya, tp mmg semput l pk pasal duit tu kan. hehe.. ni tahun ke 2 tun stat kasi duit raya. fuhh.. b4 puasa dh stat mengira brp byk duit yg nk save utk duit raya.

Liza said...

bestnya bubur kacang...siap ada cendol lagi...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015