Tuesday, August 9, 2011

Made in keledek


Bismillahirrahmanirrahim... segala puji-pujian itu milik Allah yg maha berkuasa...Antara sedar dengan tidak hari ini 9 Ramadhan sudah... bermakna kita bakal menjangkau ke fasa kedua Ramadhan iaitu fasa keampunan fasa maghfirah... Allah mengampunkan setiap dosa hambanya yang meminta doa daripadanya... marilah kita sama2 memanjatkan doa memohon keampunan agar diampunkan dosa2 kita oleh Allah swt... insyaAllah...

Pagi ini cuaca sangat redup....terasa hening suasana... apa khabar semua? rindu rasanya... 2,3 hari ni tak sempat nk ziarah teman2 blogger... sangatlah bz nya... kerja di opis bertimbun, kerja di rumah tak usah cakap lah... bab kain baju aje udah pening lalat dibuatnya... apapon semua itu tangggungjawab yg kena pikul dan harus banyak bersabar, kan......inipon curi masa di opis update blog...heeee


Jom layan menu keledek pulak yer... ada kuih keria @ kuih gelang dan cucur badak... kalau bab memasak memang rajin... heeee... Kuih keria tu akak buat sikit saja dan memang tak pandai nk buat sira gula dia tu, gula style gula donut jer laaa.... Resepi cucur badak pulak boleh rujuk kat sini yer...

KUIH KERIA @ KUIH GELANG

Bahan-bahan :


500gm ubi keledek putih
1 cawan tepung gandum
Sedikit garam
3 sudu besar gula dan sedikit air

Cara-cara 1.Rebus ubi keledek hingga empuk. 2.Toskan airnya dan bubuh sedikit garam. 3.Lenyek sampai hancur sementara ubi masih panas. 4.Rehatlah dulu sementara menunggu ubi betul2 sejuk. 5.Bila sudah sejuk, masukkan tepung gandum dan uli hingga sebati. 6.Buatlah bentuk seperti gelang dan goreng. 7.Setelah siap digoreng, masak gula dgn air dalam kuali lain. 8.Didihkan gula hingga pekat. 9.Masukkan kuih tadi dan kacau hingga rata. Bagi semua kuih kena gula. 10.Kacau hingga gula nampak bertali baru boleh tutup api. 11.Dah tutup api , kacau lagi hingga gula kering dan kuih dan tidak melekat. Siap.

4 comments:

izahdaut said...

kak gee kat ampang ni terang benderang panasnya..alhamdulillah.... dah 9 hari dah ye.. woo sedap kuih muih asaskan keledeknya. saya sukee sangat kuih keria n cekmek molek.. memang makan kuih je dah cukup tuk berbuka.

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
kuih keria mmg sedap kan akak... suka sesangat makan.. kalu anak diana yg ke2 nie... mmg suka sgt nie ngan kuih nie.. boleh mkn banyak dia.. tgk kuih keria akak tu.. mmg sedap tau akak

Juwita Jamaludin said...

salam kak ita ada frozenkan kuih keria ni nampak keria akak rasa nak makn plak.. nasibdatang malam.. lawa pinggan ingkat akak tu...:)

Ida,Japan said...

dr keledek ni mcm2 kuih boleh terhasil kn kak gee...suka sume kuih dr keledek, nk buat heeee...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015