Wednesday, June 15, 2011

Cucur badak

Semenjak 2 menjak ni asik buat pemanis mulut aje, teringin nak buat kuih yg masin2 pulak.  Semalam beli keledek 4 butir, 2 butir goreng petang semalam dan 2 lagi buat kuih cucur badak ni... dapat la dalam 20 biji kuih untuk sarapan pagi ini... ermmmm sedap 

Kalau ikutkan en. hb tak boleh makan kuih ni sebab ada udang dalam intinya tapi tengok pagi tadi dia dah belasah 5 butir...ngap semacam ajer... harap2 hb tak mengidap gout la malam nanti


Resipi Cucur Badak
Sumber : myresepi

2 biji keledek saiz besar - rebus dan lecek 
1 cawan tepung gandum
Garam

Inti
1/2 biji kelapa parut
1 cawan udang kering
5 ekor udang hidup - potong kecil
2 biji bawang besar
5 batang serai
1 sudu kecil kunyit serbuk
5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2)
1 sudu besar minyak masak
Sedikit kunyit serbuk
Garam dan gula

Cara-cara
1.untuk inti: blender cili kering+serai+udang kering dan bawang dgn sedikit air. Setelah halus masukkan kelapa parut, blender sekali. Blend sekejap jer. Setelah itu masukkan semua ke dalam kuali. Masukkan juga udang hidup + kunyit + minyak + garam dan gula. Kacau sehingga inti tu masak, ia akan kelihatan kering sedikit.
2.utk kulit: rebus keledek dengan air dan sedikit garam sehingga lembut. Setelah masak , buang air tinggalkan sedikit dan campurkan dgn tepung. Buat masa panas panas, senang nak lenyek. Jika adunan lembik lagi tambahkan sedikit demi sedikit tepung. Jgn terlalu byk nanti tak sedap.
3.Selepas itu buat doh kecil2 . Ambil satu buat melengung. tip: semasa hendak membuat doh ni guna sedikit minyak masak di tangan agar tepung tak melekat , keje pun cepat dan senang.
4.letakkan inti dan tutup kembali.
5.Goreng dengan api yang sederhana. Siap untuk di santap.

4 comments:

Diana @ Melley Mey said...

cucur badak nie mmg dah lama diana x makan... nmpk sedaaap ler... kena cari kat kedai nie.. hehhehe.. nak buat memang x kena bagi dulu oleh hubby... kena cari kat bandar nmpknya.. teringin nak makan.. sedaaap..

Juwita Jamaludin said...

salam gee.. thanks singgah blog saya.. pada mula nya susah saya nak cari mana nak komen sebab tak perasan... salam kenal ye

AZLITA AZIZ said...

sedap ni... teringat dulu mak ita selalu buat jual kuih ni.. lama dah tak buat.. aii macam rindu pulak nak makan... :)

Gee® said...

diana > sekali sekala memang teringin kan nk makan kuih2 melayu...hb pulak memang suka cucur ni.

juwita > hmmm...salam perkenalan juga... sy selalu intai blog2 masakan ni...suka tgk macam2 menu yg keluar...cantik2 pulak tuh..mane yg terliur tu terus cuba buat n tayang kat sini...bukan pandai pon suka2 jer... anyway thanks

Ita > erm...kuih ni memang kuih dulu2... kebetulan mak akak ada di rumah tu yg buat tu... akak suka tgk blog ita, juadah menyelerakan dan gambar2 pon sangat cantik...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015