Friday, June 3, 2011

Ahai...cara ku

Rajinnya aku hari ini...lepas satu satu menu keluar... seronok cuti begini...layan dapor dan layan selera anak2... tapi kuih cara berlauk ini anak2 tak suka jadi kenalah tukang masak yang belasah sampai habis.... huuuu kenyangnya pewot....
  
Cara berlauk ni 1st time buat sebenarnya...selalu buat cara manis aje... saje nak try la konon... selongkar resipi kat dapor MaDiHa... sedap kuihnya...mekacih...minta izin tepek resipi kat sini pulak yer...


CARA BERLAUK



Bahan2 Inti
1 cawan daging kisar
1 labu bwg besar - potong dadu
1 ulas bwg putih - potong dadu
1 s/b rempah kurma
1 s/k serbuk rempah sup
garam secukup rasa
perasa jika suka
1 cawan air
minyak utk menumis

Bahan Hiasan
2 biji cili merah - hiris nipis
1 tangkai daun bawang - hiris halus

Bahan2 Untuk Batter
2 cawan tepung gandum (sukat 2 cwn kemudian keluarkan 1 s/b)
3 cawan santan - dari sebiji kelapa
1 biji telur
garam secukup rasa
pewarna kuning secukupnya

Bahan Tambahan
Minyak masak tuang dlm mangkuk kecil
2 helai daun pandan ~ dilipat & diikat kemas utk menyapu minyak pada acuan cara.


Cara Menyediakan Inti


1. Panaskan minyak.. tumis bawang besar & bwg putih hingga wangi. Masukkan rempah kurma & rempah sup & kacau rata.
2. Masukkan daging kisar, garam, perasa dan 1 cawan air. Biarkan mendidih dan kacau2 sehingga inti agak kering.

Cara Menyediakan Batter
1. Campurkan semua bahan2 batter ke dalam bekas dan kacau rata menggunakan whisker.
2. Bila dah sebati.. tapiskan batter dalam bekas yang lain.
3. Untuk memudahkan lagi, tuangkan adunan batter ke dalam jug plastik yang ada muncung supaya mudah kerja memasak kuih cara.
4. Panaskan acuan cara dengan api yg sederhana kecil. Lenserkan minyak menggunakan daun pandan yg diikat kemas tadi pada acuan.
5. Tuangkan adunan batter sehingga agak2 penuh ke dalam semua lubang acuan. Masukkan 1 sudu kecil inti daging ke dalam setiap lubang acuan yang dah dituang batter tadi.
6. Taburkan daun bawang dan juga hirisan cili. Tutup acuan dengan tudung periuk kecil yg sepadan dengan acuan cara dan biarkan beberapa minit. Bila nampak dah masak.. bolehlah angkat dan hidangkan...

2 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak... diana x perna lagi buat kuih nie akak... nmpk sungguh sedap... Makan tu memang pernah tapiiii... dah lama dah dulu... lama x merasa kuih nie.. Seingat diana masa puasa ari tu beli kat bazar ramadhan.. :)

gee said...

hehe..akak pon pestime buat kue ni diana...time cuti begini memang rajin ke dapor dan kebetulan bahan2 pon ada... sedap kue ni cuba lah...

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015