Sunday, June 26, 2011

Pulut sambal

Hari ini akak breakfast pulut tanak dengan sambal bilis.  Ini menu layan si kecik eQa tu ler... ikutkan hati malas nak makan pulut sebab orang kata makan pulut mengantuk... ye ke ? nak tahu kenapa? makanan yg tinggi karbohidrat seperti pulut, nasi dan ubi menggunakann banyak tenaga untuk proses penghadaman sebab itulah badan jadi letih dan mata mengantuk... oic faham sudah...

Tapi satu kelebihan pulut ni boleh melembut dan mencantikkan kulit... kalau tak percaya ce tengok mek2 siam tu gebus jer kulit muka diorang kan.... haaa makan beras pulut la tuh....


Pulut Sambal Bilis

1 cawan beras pulut - bersihkan dan masukkan dalm periuk.  Isikan air dan masak seperti masak nasi. 

Sambal Bilis
1 cawan ikan bilis - dibersihakan dan goreng garing

Bahan dikisar
4-5 ulas bawang merah
1 mangkuk cili kering
Garam, gula
Sedikit sos tiram
minyak

Panaskan kuali dan masukkan minyak.  Tumis bahan yg dikisar sehingga naik baunya.  masukkan garam, gula dan sedikit sos tiram.  Biarkan sehingga garing dan naik minyak.  Masukkan ikan bilis yag sudah digoreng garing tadi.  Angkat dan boleh dihidangkan bersama pulut tanak.

4 comments:

nuwairani ismail said...

salam kenal drp nani...suke jugak makan pulut. tak kesah la pulut pagi ke, pulut kuning ke, pulut inti ke, pulut ikan kering ke, semua suke. tapi belom terai lagi pulut bilis. mesti sedap jugak ni.

Diana @ Melley Mey said...

nie pun fav anak2 diana nie akak... biasanya diana cuma beli jer... x perna lg diana buat sendiri.. nasi yg akak buat tu sungguh menyelerakan ngan sambalnya lg gitu.. sedaaaapp!!

Gee® said...

nani:
anak2 akak mmg suke pulut & smbal bilis ni... sbnrnya akak kecik2 dulu pon mak selalu buat pulut cam nih...try lah sedap

Gee® said...

diana :
mkn pulut memang sedap tp tak leh makan selalu...kolestrol tinggi