Friday, June 17, 2011

Naga punya hal...

Sekarang ni musim buah ke...? banyak sangat gerai jual buah mangga, buah naga, manggis tapi buah rambutan pav akak tu tak ada pulak... buah mangga kat halaman rumah pon tak termakan... ramai pulak jiran2 hulur buah mangga diaorang...pakat tukar2 buah la yer... semangat kejiranan you..!!

Buah naga ni baru jer jadi pav akak, dulu memang tak suka pun buah ni... bila dah suka tu kerap pulak lah membelinya macam kemaruk... hahaha... Semalam pakat buat puding buah naga. ni dek teruja tengok puding anniversary kak ummie.... memang cun dan menggiurkan pudingnya...tabikkk!!

Puding naga akak ni ada 2 perasa...yg di bhg luar tu akak blenderkan buah naga yg merah...manis rasanya... yg putih kuning kat dalam tu akak masukkan halwa kulit limau... jadinya puding masam2 manis... urmmm nyaman sekali....


PUDING BUAH NAGA

Sumber : Ummie (akak ubahsuai sikit...)
Bahan:-
15 gm serbuk agar-agar
1 biji buah naga merah
1 cawan susu cair (susu sejat)
5 cawan air (*akak letak 6 cawan, lebih lembut pudingnya)
1 cawan gula (*akak letak 3/4 cawan)
1/2 sudu teh garam
2 sudu teh perisa vanila
Sedikit halwa kulit limau
Cara-Cara:-
Masukkan serbuk agar-agar di dalam periuk bersama air dan masak hingga mendidih.
Masukkan gula dan susu cair, kecilkan api dan kacau hingga mendidih lagi.
Bahagi 2.  Satu bahagian dimasukkan buah naga dan satu lagi dimasukkan halwa kulit limau.
Tuang ke dalam acuan.  Biarkan sejuk seketika baru dimasukkan ke dalam peti sejuk.

4 comments:

Juwita Jamaludin said...

salam gee.. mak ita suka buat puding gini.. ita tak leh nk buat sebab kat jepun tak de buah naga.. sedapnya buah naga.. makan sejuk2

Diana @ Melley Mey said...

cantiiikkkknyaa... kalau makan sejuk2 nie... punya ler sedap kan akak kan... sedap2!

Gee® said...

ita & diana ....ermm..memang sedap...akak suka sesangat buah naga yg kaler merah tu...bila wat puding sgt menarik kaler dia kan...

K.Nor said...

owhhh rupanya kena klik n3 dulu baru keluar kotak komen.... patut terhendap2 cari icon komen tak jumpa smlm.... adehhh... tak kira la.. nak komen gak kat sini..

geraaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmmmmmmm tengok puding ni gee! cantik! :) nak kena cari mould tu dulu la.. huhu

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015