Monday, June 27, 2011

Kuih keria @ kuih gelang

Alahai...jeles tengok donut pisang dik izah yg montoks dan gebu tu...hish..!! tak tahan betol la bila bw pepagi mesti telan air lioq punya... pastu mulalah berangan balik kerja nanti nak masak bagai2... sampai ada orang tanya hari2 masak dan ambil gambar tak letih ke...? hehehe...kalau kita buat perkara yg kita suka memang tak rasa letih pon malah sangat suka lebih2 lagi bila tengok kuih / menu yg kita masak tu elok menjadinya... tambah kalau kena puji... perghhh!! kembang semacam jer ***tot....  hehehe

Ini kuih keria menu minum petang semalam... keledek kaler oren... cantik kaler oren tu sampai ada orang tanya keledek perisa oren ke...? no lah... kaler jer oren rasa tetap keledek juga... Kalau buat kuih keria ni yg paling akak tension masa nk buat sira gula tu...tak pandai2... at last guna gula halus ala donut aje lah...Ok jom layan resipi pulak yer...


KUIH KERIA @ KUIH GELANG

 500 gm keledek- dikupas kulit dan potong kecil
1 cawan tepung gandum

Cara membuat doh:
1. Rebus keledek dalam air yang banyak sehingga empuk. Toskan dan terus lecek masa keledek panas hingga hancur.  Sejukkan 5 minit.

2. Masukkan keledek lecek tadi ke dalam mangkuk. Campurkan tepung sedikit demi sedikit dan uli hingga tidak melekat lagi di tangan.  jangan masukkan tepung banyak sangat nanti keras dan kurang rasa keledeknya.

3.  Bentukkan bulat2, leperkan sedikit & buat lubang di tengahnya.  Buat hingga habis semua doh.

4.  Goreng di dalam minyak yg penuh dengan api yg sederhana sehingga masak dan kekuningan.

Cara membuat sira gula:

1/4 cawan gula pasir dicampur 1/4 cawan air. Masukkan dalam kuali dan kacau hingga mendidih. Gunakan api sederhana. Kacau sentiasa hingga air gula agak pekat. Perlahankan api tapi pastikan air gula sentiasa mendidih. Masukkan semua kuih keria dan terus mengacau hingga menjadi sira. Tutup api. dan sejukkan kuih.

7 comments:

Chik Mimi said...

assalam kak email ke mimiazie72@gmail.com ye

♥LOVE2COOK♥ said...

We love kuih keria..sedapnyaaaaa!!!
Nak tapau for teabreak cum dinner :)

AZLITA AZIZ said...

ni kuih fav akak.. akak suka salut dgn gula melaka.. emm... sedapnya.. adoii.. dah meleleh2 air liur ni ha...
cantik warna keria gee..

Juwita Jamaludin said...

kak gee.. nak kuih keria satu.. suka nya makan.. ita pun suka kak kuih ni nak buat pun mudah..

Gee® said...

Azlita > hehehe...keria keledek oren...

Juwita > alaaa...dh habis akak bantai semalam...len kali ek ita akak pos ekspress...

Gee® said...

Love > thanks sudi singgah sini... alolo nk tapau la plak...nti akak pos ek

Gee® said...

Cik Mimi > thanks sudi singgah dapor akak nih... btw jgn lupe order akak tu tau...tak sabau dh nk menjala nih...