Thursday, June 9, 2011

Go go green...puding kiwi

Musim2 panas begini memang sesuai sangat la makan puding... tambah-tambah puding yg rasa masam2 camni...fuhh segar jer tekak dan tentunya lazat... Lagipun buah kiwi memang banyak khasiat, kaya dengan vitamin E dan mengandungi kandungan fiber yg sangat tinggi... oops! mengalahkan pakar nutrisi pulak..hehehe 

Gitu lah gayanya bila dah kemaruk berblogging... ada sahaja menu kena tayang, sampai anak dara akak yg sorang tu kadang2 merajuk sebab tak layan dia... nasib baik hb tak marah... heeee layan baek punyer hb tak marah laaa.... aww!!

Puding kiwi ni dah tengok kat banyak dapor2 para blogger dan dah lama tergodanya...cuma akak kalau puding bersusu ni kurang sikit tapi bila rasa puding kiwi ni semalam kira ngam la dengan selera akak... mungkin sebab dia masam2 manis kot...

Resepi ni akak intai kat sini cuma akak ubahsuai sikit tambah 2 sudu sunquick perisa nenas... Jom layan resipi puding kiwi... 

Bahan bahan

800 ml air
200 ml susu segar
200 gms gula
2 biji telur
2 sudu makan serbuk agar agar
Sedikit pewarna hijau
2 biji buah kiwi

Cara cara
Kisarkan buah kiwi dan ketepikan.
Panaskan air, susu segar,gula dan serbuk agar agar. Kacau hingga semua larut.
Pukul telur dan masukkan perlahan lahan ke dalam NO.2, masukkan kiwi yg telah dikisar beserta dengan perasa pandan dan pewarna hijau.
Masak hingga mendidih kemudian bolehlah dimasukkan ke dalam bekas yg sesuai. Simpan dalam peti sejuk sebelum dihidang.

1 comment:

HAKMILIK GEE HUT
Designed by UMIESUEstudio 2015