Monday, August 22, 2011

Biskut aiskrim lemon

Mengukis lagi...? hehehe.... jeles tau tengok ramai yg dah bersusun kukis memasing kat almari tu...dh 5,6 balang nampaknya... kalau nak membeli pon harganya boleh tahan juga... ops!! bukan boleh tahan tapi tak tahan woo... kalau takat 1 balang ok lagi... ni nak hantar kat bonda di kmpong lagi  ibu mertua lagi rumah sendiri lagi anak2 nak bawa balik asrama lagi.... kopak wooo!!!

Jadinya.... tahun ni mood sangat rajin mengukis... jangan jeles tau... sudah siap 4 jenis kukis bersusun atas kabinet dapor tu... Yang ini biskut aiskrim lemon... rupanya taklah cantik mana maklumlah... amatur! lagipun tgn akak ni kalau bab mengukis memang tak seni... tak boleh lawan la azlita masam manis tu... hasil tgn dia memang 1st class kan? akak takat layan tekak sendiri boleh lah... hihihi... Resipi biksut ni akak dapat dari Kak Ton, jiran akak masa tinggal di Beserah dulu... terima kasih k.ton...


Biskut Aiskrim Lemon

250 gm butter
120 gm gula aising
1 sudu makan pes lemon
300 gm tepung gandum
200 gm tepung kastad
100 gm tepung jagung
50 gm badam halus
1/2 sudu teh serbuk penaik

Hiasan
Coklat masakan
manik

Putar butter dan gula ising hingga kembang.  Masukkan semua bahan2 lain.  Uli hingga sebati.  Terap mengikut bentuk aiskrim.  Bakar 150-160 selama 20 minit.
Biarkan sejuk dan celup coklat.  Boleh dihias dengan manik.

8 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
cantik.. comey biskut tu.... anak2 suka sgt kat biskut nie... thn nie diana x order.. nak buat mmg x sempat dah.. :).. meh nak mintak sebalang dr akak jer ler... heheheh

Juwita Jamaludin said...

Salam kak gee.. nak tahu ita tengah makan biskut ais krim ni sebab dah berbuka puasa mak mertua pos.. tetiba datang sini ada plak biskut yang sama.. nasib tak terliur tau sebab dah makan..:) anak2 ita suka kak biskut ni.. lawa biskut akak

Gee® said...

Diana >
alahai...malu nk bg kat orang... kukis akak tu tak comey laa...

iTa >
ermm... sedap kan kukis nih...anak2 memang suka... akak suka buat jer...

dZana said...

aslmkum gee... banyak dah kukis yg gee buat., cantik2 pulak tu..

HaSue said...

Dulu masa takde acuan mmg semangat je nak buat kukis eskrim nih..bila dah beli mana tah hilang semangat tu..hehe..
comel jer kukis akak nih..dah banyak balang penuh yer kak?

~S.H.A.I~ said...

selalu mengintai blog akak...tp kali ni meriahnya,..macam dah raya..dengan lagu raya, kuih raya..xjadik nk keje cmni..hehe..=)

nOOrsha said...

budak2 suke kue gini kan..nmpak menarik :)

Fiza Nordin said...

bertahun2 geram je tgk orang buat kek eskem ni.... tp sy kureng suka buat biskut terap2...suka yg gentel2 hahahaa akaknye biskut eskem cantiklah!