Thursday, December 13, 2012

Bubur som-som


Assalamualaikum... Lewat k.gee bersiaran hari ini... alasan yang biasa biasa didengari... bizi bizi bizi! hehehe... di rumah pun bizi di pejabat pun sama... bila sudah sampai hujung tahun aktiviti menghabiskan bajet tersangat aktif... berbagai2 program perlu dilaksanakan... macam lipas kudung kite ni... terkejar sana terkejar sini... nak bercuti pun tak sempat lagi ni... adoyaiiii...!!!!


Bizi bizi juga... penat penat juga... masak tetap masak, kan... walaupun menunya yang simple dan biasa2... yang penting sedap dan menambat hati suami dan anak2... tak gitu kakak2 sekalian.... ?? 



 Menu simple k.gee hari ini, bubur som-som... Jom layan...


BUBUR SOM-SOM

Bahan2:-

1 cawan tepung beras
2 cawan santan
1 cawan air
daun pandan disimpul
sedikit garam

caranya:

Masukkan kesemua bahan dalam periuk dan kacau di atas api perlahan.  Sentiasa kacau bagi memastikan adunan tidak bergentel.  Masak hingga pekat dan licin.  Tuang ke dalam loyang atau acuan yang disukai.  Sejukkan dan makan bersama air gula merah.  Sesuai sebagai dessert.  Cubalah...


2 comments:

Qhaifa Nur said...

cantik bentuknya...lagi berselera nak makan nih...sedapnya..

Mas Sani said...

munga2 la...syg plak nak makan hehehe... sy suka..mkn masa sejuk2 rasa segar je kt tekak tu nnt :)