Friday, December 14, 2012

Sambal cumi-cumi?


"Mak... ini apa? Inilah cumi-cumi... Cumi-cumi tu apa? macam raksasa dalam cerita Ultraman jer... Ye lah... memang raksasa tu datang sini nak makan budak yang malas bangun pagi... Alaaa... sebelum dia makan eQa, eQa makan dia dulu... buat lauk..." hahahaha...


Ini lawak manja antara ibu dan anak daranya yang selalu bangun lewat semenjak cuti sekolah ini... hehehe... pagi2 Jumaat ini jangan tension2 yer... jom kita ceriakan suasana seceria dan secerah mentari pagi... kalau nak diikutkan tuan rumah sedang blurrr.... kepala toing! toing! kerja banyak... komitmen pun banyak... aduhh!!! kadang2 rasa nak menjerit jer.... tapi apakan daya.... Apa-apa pun kita layan dulu juadah raksasa k.gee pagi ini... he he he


SAMBAL TUMIS SOTONG

Bahan-bahan

10 ekor sotong saiz sederhana
10-15 tangkai cili kering
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar (hiris bulat)
1/2 cawan air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
Sedikit belacan

Cara-cara

Sotong dibersihkan dan ketepikan.
Kisar cili kering, bawang merah, bawang putih dan belacan.  Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan-bahan kisar. Biarkan sehingga masak dan bangkit baunya. Masukkan air asam jawa dan biarkan lagi sehingga kering sedikit. Masukkan garam dan gula secukup rasa.  Masukkan sotong, gaul sesekali. Biarkan sehingga sotong masak.  Tapi jangan biar lama-lama, sotong boleh jadi keras dan liat untuk dikunyah. 



Semoga Allah berikan ketenangan dan kesabaran dalam menghadapi apa jua kesulitan... aminnn


9 comments:

Mas Sani said...

lah..cumi2 tu sotong rupenya hehehe...

tun_telani said...

comel pulak tun tengok sotong ni. hihi.. tun kan jenis yg pelik sgt, suka makan sotong yg liat2 tu, jd sengaja masak lama. kui kui

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..sedapnya..sotonggggg masak sambal...Anak saya pula klu tgk ikan. mesti tanya...ikan tu dah mati ke belum..bila dia nak idup balik?..he he he

hazila said...

Lama juga tak buat sambal tumis sotong. kalau beli sotong je, my husband suruh buat goreng cili kering.

Nuwairani Ismail said...

cute pulak nama cumi2 ni.huhuh...tpi macam sesuai je dengan sotong rupa gitu..

Nooriah Abdullah said...

sedapnya sambal sotong tu fav anak2 jugak ni nampak cnatik lah sotong tu berdiri lah pulok..

rahel said...

Sedapnya....asyik nak betambah nasi jer ....

zila norazila said...

salam kak gee
nampak sedp plk sotong tue dihiris camtue..kelar2 ..nk buat jgklh nnt..sedappp tue kak gee:)

kamrul hasan said...

i was the looking for the same and related info, what you describe on your article. And found you through google search. Its helps me a lots and i understood that you are one of skill article writer/ blogger. I have book marked your blog and hope to visit again to learn more. Thanks for your valuable efforts and time.