Tuesday, September 25, 2012

Apam bakar ... selera klasik


Wangi tak bau apam bakar k.gee ni...?


Jom sarapan ala klasik...


RESEPI APAM BAKAR versi derhaka

sumber : hana's family

Bahan-bahan

3 cawan tepung beras
4 biji pisang - lenyek (k.gee tak letak)
4 bungkus tapai nasi @ tapai ubi - hana guna tapai ubi dlm 5 ketul
1 ketul nisan @ gula putih - kemanisan ikut citarasa masing2 - hana guna nisan
1sk yis - hana tambah
sedikit garam
air secukupnya
sedikit minyak



Cara-cara

Campurkan pisang lenyek, tapai nasi@ubi, garam dan gula ke dalam bekas. (yis hana aktifkan dahulu dgn air suam kemudian barulah masukkan ke dalam adunan)

Masukkan tepung dan air sedikit demi sedikit sehingga adunan agak pekat.

Perap adunan semalaman.

Panaskan kuali dan lengserkan dengan sedikit minyak (mcm buat lempeng) dgn api sederhana kecil.

Tuang adunan dan tutup kuali sehingga apam naik kembang dan berlubang2. Kemudian terbalikkan sebentar dan angkat. Hidangkan dengan kelapa parut yang dicampurkan dgn sedikit garam. (k.gee suka cicah sambal tumis bilis).


hehehe... tak sempat nak celoteh panjang2... sedang berkursus laaaa
Ok... daaaa.... jumpa esok yer...
InsyaAllah



9 comments:

Marsita yahya said...

Salam pkenalan Gee, simple ya tapi mesti sedap apam ni.
http://my-mintroom.blogspot.com/

hazila said...

Salam kak gee,

Macam kuih serabai ke?

rahel said...

sedapnya...nak jugak 3-5 keping apam bakar ni...

Liza said...

salam kak gee, wanginya sampai ke sini ....hihii nmpk sgt menipunya..
akk, Liza nak jugak apam tu...best

Asmah Yusof said...

Salam Kak gee...dr cnie dh berbau apamnya...sedap btl dapat cicah ngan sambal n kelapa parut....:))

zila norazila said...

salam syg kak gee..
mcm serabai kan..tp gebu jew tue..alahaii sodapp:)kecurr

Qasey Honey said...

Kak G..skali tgk mcm pancake pon ade rupanye tu...rupanya apam bakar yer...mmmg klasik habis ni...terliur pula tgk apam ni dicolek dgn sambal tumis tu...

Yatie said...

kalau dah namanya apam mmng kegemaranku, tak kisahlah walau dibakar...tngk apam bakar ni terliurlah plk...suka tngk apam yg bersarang mcm ni....

Mieza said...

kak gee...ini mak mieza suka masak dulu2..tp bila mieza tanya resepi dia kata dia dah tk igt sbb lama sgt dia tak buat...mmg sedap...tp mak tak letak tapai...cicah dgn sambal tumis mmg terbaikkkkk...nak kena beli tapai la dulu ye kak