Friday, September 14, 2012

Spagheti mudah



Hari-hari letak gambar makanan kan.... macam lah cantik sangat... macam lah terror sangat... hahaha..!!! jangan jeles tau, tak baik...! bukan lah pandai sangat memasak... setakat layan tekak sendiri, hb dan anak-anak tu boleh lah... janji air tangan kan... qoute kata2 Chef Ammar ~ Hidangan Harakah  "...masak dari hati... masak dengan imaaan..." Hati mau baek beb....



Pepagi layan spagheti dengan fruits cocktail aci tak...?
Tepuk dada tanya selera kan..kan...



SPAGHETI BOLOGNESE

Bahan-bahan :


1 paket spaghetti
500 g daging cincang
250 g tomato puri
250 g sos tomato
4 ulas bawang putih (dicincang halus)
6 ulas bawang merah (dipotong dadu)
2 biji tomato (dihiris nipis)
3-4 biji cendawan butang (dihiris nipis)
1 cawan air
2 sudu rempah piza
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak untuk menumis

Cara-cara

Rebus spagheti hingga lembut, tambah sedikit garam dan minyak. Angkat dan toskan.
Untuk sos bolognese, tumis bawang putih hingga layu, masukkan daging cincang.  Biarkan daging empuk sedikit.
Kemudian masukkan bawang besar yang dipotong dadu, tomato puri, sos, air dan buah tomato.  Kacau.
Masukkan rempah piza, cendawan butang dan tambahkan sedikit garam dan gula.
Masak hingga mendidih dan kuah menjadi pekat.
Bolehlah dihidang bersama spagheti tadi.
 

Alhamdulillah....


7 comments:

JaSSNaNi said...

singgah sini plak..
salam kenal ye tuan rumah.. :)

wahhhh sedapnya spageti tu.. desert pun bukan main berselera sungguh.. nyum nyum... sedapnya.. nyaman tekak..

Chah said...

Errrr tataw nk ngap mana satu dulu...dessert tu ke ato simpulsn ayu spegeti mu tu kak geee.... Kak suka ati kita lah nk letak gmbor apa mskanan ari2 ke...jnji ditepati..ehhh janji bukan gambar dicilokki...muehmueh

Leah said...

Salam perkenalan Gee...:)
Sodap tu lihat gambar dah menarik apa tah lagi kalau dapat rasa hehehe....resipi Spagheti Bolegnese ini lah yang saya sajikan buat tetamu yang berkunjung ke rumah tepoh hari waktu hari raya cepat dan ringkas.

Qasey Honey said...

alahai sedapnye...ditambah pula mkn bsama puding tu...klau dpt mmg licin la jwbnye kedua2 tu

Tina Othman said...

sedapnya spagetthi

mmg peberet family tina ni, tapi kan kak gee, nak taulah rempah pizza tu camna ye

Rohah said...

mmg tak tahan bila pandang pinggan tu tinggal sisa kuah shagetti..hihi..ada pulaknya 2 cawan koktail yang slsshhh kat tekak tu..aduhai kak..

Bicara Kak Noor said...

sedapnya dua2nya pun mengancam jiwa raga akak ni kalau anak2 akak tngok pasti depa suruh buat hee